Nu lees je bovenstaand, en dan vraag je je wellicht af: waarom 2 tellerbakken?
Mijn km-teller was defect, elke keer als het laatste cijfer op nul stond, skipte hij een paar honderd km's, en daarna deed hij het weer even.
Niet echt praktisch, maar ik heb het 1,5 jaar uitgesteld want de dagteller deed het tenminste
Idee :
Dus ik heb op de VKB een tellerbak gekocht met toerenteller (was geen eis maar een wens), dan kon ik deze compleet ineens vervangen.
Tellerbak gedemonteerd, naast elkaar gelegd:
![[Afbeelding: IMAG1159_zps4e50a8f3.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1159_zps4e50a8f3.jpg)
De bovenste is mijn huidige: soort kliksluiting van de km-teller.
De onderste komt van de VKB: een draaisluiting van de km-teller.
{ergermodus on}Waarom vertellen die verkopers dat niet, weten ze dan niet wat ze slopen/verhandelen of willen sommigen alleen maar verkopen?{/off}
Idee 2: Toerenteller omzetten naar de oude tellerbak.
Het is op de bovenstaande foto een klein beetje te zien, maar helaas komen de boorgaten en de pasvorm net niet overeen.
Knelpunten:
- boorgaten vd toerenteller;
- toerenteller raakt lampfitting linksboven (fitting aanpassen, maar het is een draaifitting: blijft deze dan nog goed zitten?);
- + aansluiting vd toerenteller zit op een soldeerpunt, daardoor sluit deze niet goed aan.
Nu kan ik wel vanalles gaan aanpassen met de dremel, maar de blindplaat van mijn tellerbak paste ook niet in de VKB-cockpit.
Dat verslijpen van tellerbakken vind ik ook zonde gezien de waarde van zo'n tellerbak. Zoals ik al zei: de toerenteller is geen must.
Idee 3: oude KM-teller repareren en overzetten naar de VKB-tellerbak met toerenteller.
- Reparatie is gelukt (zie verder hieronder)
Idee 4:
Nu reparatie was gelukt, wilde ik de KM-teller overzetten naar de "VKB-tellerbak"
Knelpunten:
- schroefgaten komen niet overeen;
- maar het vervelendste: de VKB-tellerbak is 1cm minder diep. Dat betekent dat de zwarte achterplaat van de km-teller een ruimte van 1cm overhoud, die je dan moet opvullen;
Kortom: ik heb besloten maar lekker met mijn oude gerepareerde tellerbak rond te rijden!
Reparatie tellerbak:
Ik zie altijd overal losse wieltjes, maar ik heb in mijn vroege (1975) 244 een andere tellerbak dan anderen.
Zou ik dan een 164-tellerbak hebben ofzo?
"VKB" Tellerbak:
![[Afbeelding: IMAG1164_zps73ef7fe6.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1164_zps73ef7fe6.jpg)
Mijn tellerbak:
![[Afbeelding: IMAG1161_zps0d2b3538.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1161_zps0d2b3538.jpg)
Het probleem was dus:
elke keer als het laatste cijfer op nul stond, skipte hij een paar honderd km's.
Het zit dus in het laatste cijferwieltje.
Korte how-to:
- achterplaat losdraaien;
- 2 zwarte schroefjes vd voorplaat losdraaien;
- KM-stand-nummers er tussen uitnemen;
- borgring verwijderen;
- ringetje verwijderen;
- alle nummer-wieltjes + plaatjes met tandwieltjes verwijderen. Dit kan door aangekoekt smeer/vet heel stroef gaan! Ik kreeg ze er nauwelijks af, maar je moet gewoon voorzichtig met 2 kleine, maar brede schroevendraaiers blijven wrikken. Ze behoren gewoon los te zitten na het verwijderen van de borgring.
![[Afbeelding: IMAG1162_zps8b011c03.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1162_zps8b011c03.jpg)
- het stangetje/asje had bij mij allemaal aangekoekt vet: dit eraf poetsen;
- het slechtste tandwieltje (die kleine witte v/d foto hierboven) kan wat verwrongen zijn. Deze kan je bijwerken met een klein vijltje;
- nieuw vet op alle schijfjes, tandwieltjes, het stangetje;
- zet het nummerwiel en bijbehorend schijfje met het slechtste tandwieltje (die kleine witte v/d foto hierboven) als eerste terug;
(Reden: Dan blijft pas bij x99.999 je teller mogelijk weer eens hangen. Uiteindelijk schiet ie wel weer vrij snel door, mede door het nieuwe verse vet);
- na ieder nummerwieltje weer wat vet op het asje doen;
- ringetje terugplaatsen, borgringetje terug erop;
- doe gelijk wat vet tussen alle wormwielen en tandwielen in de rest v/d tellerunit;
- plaats alles in omgekeerde volgorde terug
Succes!
Tellerbak van de VKB is nu te koop!
Zie http://volvolvo.nl/threads/15896-Volvo-2...5-automaat
Mijn km-teller was defect, elke keer als het laatste cijfer op nul stond, skipte hij een paar honderd km's, en daarna deed hij het weer even.
Niet echt praktisch, maar ik heb het 1,5 jaar uitgesteld want de dagteller deed het tenminste

Idee :
Dus ik heb op de VKB een tellerbak gekocht met toerenteller (was geen eis maar een wens), dan kon ik deze compleet ineens vervangen.
Tellerbak gedemonteerd, naast elkaar gelegd:
![[Afbeelding: IMAG1159_zps4e50a8f3.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1159_zps4e50a8f3.jpg)
De bovenste is mijn huidige: soort kliksluiting van de km-teller.
De onderste komt van de VKB: een draaisluiting van de km-teller.
{ergermodus on}Waarom vertellen die verkopers dat niet, weten ze dan niet wat ze slopen/verhandelen of willen sommigen alleen maar verkopen?{/off}
Idee 2: Toerenteller omzetten naar de oude tellerbak.
Het is op de bovenstaande foto een klein beetje te zien, maar helaas komen de boorgaten en de pasvorm net niet overeen.
Knelpunten:
- boorgaten vd toerenteller;
- toerenteller raakt lampfitting linksboven (fitting aanpassen, maar het is een draaifitting: blijft deze dan nog goed zitten?);
- + aansluiting vd toerenteller zit op een soldeerpunt, daardoor sluit deze niet goed aan.
Nu kan ik wel vanalles gaan aanpassen met de dremel, maar de blindplaat van mijn tellerbak paste ook niet in de VKB-cockpit.
Dat verslijpen van tellerbakken vind ik ook zonde gezien de waarde van zo'n tellerbak. Zoals ik al zei: de toerenteller is geen must.
Idee 3: oude KM-teller repareren en overzetten naar de VKB-tellerbak met toerenteller.
- Reparatie is gelukt (zie verder hieronder)
Idee 4:
Nu reparatie was gelukt, wilde ik de KM-teller overzetten naar de "VKB-tellerbak"
Knelpunten:
- schroefgaten komen niet overeen;
- maar het vervelendste: de VKB-tellerbak is 1cm minder diep. Dat betekent dat de zwarte achterplaat van de km-teller een ruimte van 1cm overhoud, die je dan moet opvullen;
Kortom: ik heb besloten maar lekker met mijn oude gerepareerde tellerbak rond te rijden!
Reparatie tellerbak:
Ik zie altijd overal losse wieltjes, maar ik heb in mijn vroege (1975) 244 een andere tellerbak dan anderen.
Zou ik dan een 164-tellerbak hebben ofzo?
"VKB" Tellerbak:
![[Afbeelding: IMAG1164_zps73ef7fe6.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1164_zps73ef7fe6.jpg)
Mijn tellerbak:
![[Afbeelding: IMAG1161_zps0d2b3538.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1161_zps0d2b3538.jpg)
Het probleem was dus:
elke keer als het laatste cijfer op nul stond, skipte hij een paar honderd km's.
Het zit dus in het laatste cijferwieltje.
Korte how-to:
- achterplaat losdraaien;
- 2 zwarte schroefjes vd voorplaat losdraaien;
- KM-stand-nummers er tussen uitnemen;
- borgring verwijderen;
- ringetje verwijderen;
- alle nummer-wieltjes + plaatjes met tandwieltjes verwijderen. Dit kan door aangekoekt smeer/vet heel stroef gaan! Ik kreeg ze er nauwelijks af, maar je moet gewoon voorzichtig met 2 kleine, maar brede schroevendraaiers blijven wrikken. Ze behoren gewoon los te zitten na het verwijderen van de borgring.
![[Afbeelding: IMAG1162_zps8b011c03.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Tellerbak/IMAG1162_zps8b011c03.jpg)
- het stangetje/asje had bij mij allemaal aangekoekt vet: dit eraf poetsen;
- het slechtste tandwieltje (die kleine witte v/d foto hierboven) kan wat verwrongen zijn. Deze kan je bijwerken met een klein vijltje;
- nieuw vet op alle schijfjes, tandwieltjes, het stangetje;
- zet het nummerwiel en bijbehorend schijfje met het slechtste tandwieltje (die kleine witte v/d foto hierboven) als eerste terug;
(Reden: Dan blijft pas bij x99.999 je teller mogelijk weer eens hangen. Uiteindelijk schiet ie wel weer vrij snel door, mede door het nieuwe verse vet);
- na ieder nummerwieltje weer wat vet op het asje doen;
- ringetje terugplaatsen, borgringetje terug erop;
- doe gelijk wat vet tussen alle wormwielen en tandwielen in de rest v/d tellerunit;
- plaats alles in omgekeerde volgorde terug

Succes!
Tellerbak van de VKB is nu te koop!

Zie http://volvolvo.nl/threads/15896-Volvo-2...5-automaat
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)