21 May 2014, 10:26
Reuvers schreef:Ik was zeer blij jullie reacties te zien! Ik had zelf al het idee dat het er allemaal best fris uitzag, zeker in vergelijking met wat ik bij anderen op turbobricks heb gezien.
Marc je hebt helemaal gelijk; ik rijd maar iets van 4-6 duizend kilometer per jaar. Dus ik wil ook niet onnodig heel veel gaan vervangen wat eigenlijk niet nodig is.
De starterkrans op het vliegwiel, en de tanden op de startmotor ziet er nog goed uit. Geen afgebroken stukjes of dergelijk. De bedrading die voorlangs liep is nog relatief soepel te buigen zonder dat de isolatie breekt. Nokkenas vertoont inderdaad geen vlakke nokken of scheurtjes/afgebroken stukjes of dergelijk.
even over de nokkenas eruit halen en dan de kleppen: ik zag in het Greenbook dat de nokkenas eigenlijk met een speciaal gereedschap omlaag geduwd moet worden, en dan de bouten loshalen. Maar als ik het goed begrijp en ik langzaam 1 voor 1 de bouten tikjes losmaak de nokkenas niet breekt of buigt?
Tevens, heb ik nog iets speciaals nodig om dan de kleppen eruit te halen?
En als laatste (waarschijnlijk een domme vraag) maar hoe weet ik als ik de nokkenas en kleppen terug zet, dat ik dit weer op de juiste plek/tijd terug zet?
bedankt voor de reacties nogmaals
trouwens, bovenaan de cylinderwanden voel je inderdaad een kleine rand. Ik heb deze bij 1 cylinder weggepoets met een doek en remreiniger. Dit kan ik voor de rest ook doen? De wanden verder zijn gewoon glad, alleen een beetje zwart. Kan ik dit ook met een doek schoonmaken?
Inderdaad, als je de bouten een voor een losdraait kun je de nokkenas er zo uit halen. Op tijd zetten doe je uiteindelijk bij montage van de distributie; je zorgt ervoor dat de markeringen op de tandwielen van de krukas, tussenas (intermediate shaft - hoe heet die in het Engels?) en nokkenas samenvallen met de markeringen op het blok/clinderkop.
Om de kleppen te verwijderen heb je of een klepveertang nodig, of een beetje improvisatie om de klepveren in te duwen zodat je de spietjes eruit kunt halen. Ik heb het nu zowel met een klepveertang gedaan, als met een breekijzer en wat houtjes. Als de spietjes eruit zijn haal je de kleppen er zo uit. Schoonmaken gaat gemakkelijk in een straalkast en in een kolomboor polijsten met staalwol/scotchbrite. Je moet ze dan wel weer inslijpen op de kop. Kun je ook gelijk de klepseals vervangen en evt. klepgeleiders.
Toevallig ben ik op het moment met precies hetzelfde project (bijna dan, B21ET) bezig, ik kan in de loop van de week wel wat foto's maken. Maar dan evengoed het eerdere advies; bedenk je wel wat je je op de hals haalt.. De revisie van mijn cilinderkop was zo'n 350 euro, de vraag is of het je dat waard is. Plus een hele hoop tijd, moeite en nieuwe onderdelen. Je zou het geld ook in iets kunnen steken waar je meer profijt van hebt, benzine bijvoorbeeld

1984 245 Turbo B21ET