20 May 2014, 20:17
Ja, keurig, die kop had je wel kunnen laten zitten. Zuigers zijn typisch voorzien van een dikke laag kool en roet, en afgebrokkelde randjes, en putjes, allemaal niks geks. Kleppen liggen nog mooi hoog, de koppakking was nog nergens lek of rot, koelkanalen zijn keurig niet aangekoekt, geen gebroken zuigerringen.
Er is wel te zien waar de zuigerringen geweest zijn en waar niet, daar zou een voelbare rand kunnen zijn op de overgang. Ik kan niet zien hoe glad de wanden zijn, te glad is ook niet goed, voor het mooi horen er nog hoonsporen te zien zijn (een ruitpatroon van krassen die elkaar kruisen, daar blijft een minimale hoeveelheid olie in hangen die onmisbaar is).
De nokkenas kan je er gerust uit halen, 10 moertjes gelijkmatig lossen zodat de as recht omhoog komt, kost geen pakkingen of niks. Om de kleppen echt schoon te maken en beoordelen, zou je ze eruit moeten halen maar wat ik ervan zie via de uitlaatkanalen zijn ze nog schoon genoeg.
Dat is met motoronderdelen altijd het geval, om het echt te beoordelen moet alles uit elkaar en met het boek ernaast met micrometers nagemeten etc.
Er is wel te zien waar de zuigerringen geweest zijn en waar niet, daar zou een voelbare rand kunnen zijn op de overgang. Ik kan niet zien hoe glad de wanden zijn, te glad is ook niet goed, voor het mooi horen er nog hoonsporen te zien zijn (een ruitpatroon van krassen die elkaar kruisen, daar blijft een minimale hoeveelheid olie in hangen die onmisbaar is).
De nokkenas kan je er gerust uit halen, 10 moertjes gelijkmatig lossen zodat de as recht omhoog komt, kost geen pakkingen of niks. Om de kleppen echt schoon te maken en beoordelen, zou je ze eruit moeten halen maar wat ik ervan zie via de uitlaatkanalen zijn ze nog schoon genoeg.
Dat is met motoronderdelen altijd het geval, om het echt te beoordelen moet alles uit elkaar en met het boek ernaast met micrometers nagemeten etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969