20 April 2014, 14:31
En dan de laatste succesvolle update m.b.t. de APK-punten i.c.m. de achteraswissel!
Uiteraard weer met een trits foto's
Allereerst het dramatische verschil tussen de oude en nieuwe bovenste veersteunen. Was geen overbodige luxe
De nieuwe waren niet top qua afwerking dus die heb ik nog in de lak gezet, daarna ook alles ingespoten met Fluid Film:
![[Afbeelding: IMAG1039_zps63728cbb.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1039_zps63728cbb.jpg)
De oude rubbers bleken eigenlijk nog heel erg goed. Maar ze zagen op de verroeste schotel er heel slecht uit. De nieuwe rubbers kunnen dus eigenlijk retour.
Oude rubbers in de talkpoeder tbv de levensduur:
![[Afbeelding: IMAG1040_zpsddfd8e37.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1040_zpsddfd8e37.jpg)
En de 1e zaken gemonteerd. Naden ingespoten met FluidFilm om het vocht weg te houden.
Het melkpak is voor het opvangen van de remolie in de leidingen.
![[Afbeelding: IMAG1041_zpsae173cba.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1041_zpsae173cba.jpg)
Remschijven en -klauwen gemonteerd. Volgens greenbooks moet je eerst de as monteren, maar zo kan je er veel gemakkelijker bij.
LA zat een stalen remleiding dus daar heb ik de vliegroest afgeschuurd en gelakt. Die vervang ik nog een keer voor koper. RA is wel koper.
Nieuwe as is trouwens weer op het karretje gezet, die kan er nu zijwaarts weer onder worden gereden.
![[Afbeelding: IMAG1042_zpsfc8dbb31.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1042_zpsfc8dbb31.jpg)
De nieuwe as trotseert de zwaartekracht dmv mijn nieuwe krik *blij mee*. Draagarmen gemonteerd en positioneren maar...
![[Afbeelding: IMAG1044_zps1282be65.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1044_zps1282be65.jpg)
Draagarmen en veren gemonteerd:
![[Afbeelding: IMAG1045_zpse924ab27.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1045_zpse924ab27.jpg)
En nu zit alles weer vast. Was ff klooien met de panhardstang, die staat nl. onder behoorlijke spanning, terwijl je de veren indrukt.
![[Afbeelding: IMAG1046_zps3f0559f8.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1046_zps3f0559f8.jpg)
Dat ziet er toch weer keurig uit (al zeg ik het zelf):
![[Afbeelding: IMAG1047_zps26ac7263.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1047_zps26ac7263.jpg)
Toen de stuurstangen en draagarm demonteren.
Uiteraard zat alles muurvast. Eerst ff de brander erop gezet en handkracht.. Maar ik heb een kantoorbaan, dus ik moest wat anders verzinnen.
1) Sleutel op de buitenste stuurkogel, klem gezet op de grond met een blok hout.
2) Bahco op de stuurstang gezet, en rustig met de krik op spanning brengen.
Dat ging perfect want hij schoot toen ineens los.
![[Afbeelding: IMAG1048_zps34825b40.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1048_zps34825b40.jpg)
Oude stuurkogel: daar zat echt superveel speling op..
![[Afbeelding: IMAG1051_zps08b8f2e1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1051_zps08b8f2e1.jpg)
En de nieuwe stuurkogel... helaas had ik de verkeerde besteld, dus we (inmiddels was Gideon ook komen aanwaaien
Thanks voor de hulp!) konden zondag niet verder.
Zondagavond bood schoonpa (held!!) aan op maandag helemaal naar Estate Services te rijden zodat er geen transportdagen verloren gingen en de APK-afloopdatum op zaterdag (gisteren) gehaald kon worden.
![[Afbeelding: IMAG1054_zpsc926cec6.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1054_zpsc926cec6.jpg)
Toen op zondag maar de draagarm in de lak gezet:
Zoals je hieronder (onderaan de foto) wellicht ziet, zit de oude bus van het draagarmrubber nog op de draagarm.
Helaas kwam ik daar bij montage (dinsdagmiddag) pas achter, maar met de griptang kwam die ook los.
![[Afbeelding: IMAG1052_zps1632fdc0.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1052_zps1632fdc0.jpg)
Nieuwe stuurstang en draagarm:
![[Afbeelding: IMAG1058_zps2907669a.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1058_zps2907669a.jpg)
Hierna 2 nieuwe ashoezen geplaatst (glibberige bende!), handremkabels weer vastgezet in de middenconsole (werkt nu perfect), de remmen goed ontlucht (voor het eerst ook zelf gedaan, eigenlijk heel simpel).
En donderdag laten uitlijnen bij Kwikfit Arnhem (was daar voor mijn werk), met complimenten van de monteur: "zo zo, ziet er netjes uit aan de onderkant" *trots*
![[Afbeelding: IMAG1062_zpsf083f7c3.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1062_zpsf083f7c3.jpg)
Vrijdag glansrijk zonder adviespunten door de APK-keuring!!!
Ik ben echt trots dat me dit (met de helpende handen van schoonvader en Gideon) in 5 dagen allemaal gelukt is!
Gisteren even middenconsole-, schakelpaneel- en dashboardlampjes gehaald (tip vd dag: een 75-er 244 heeft 1.2W steekfitting). Na eerst ff bij de Halfords te hebben gekeken (€5,19 per 2) ben ik als een paashaas doorgefietst naar de Amba op het industrieterrein (€5,30 per 10).
Ik ben nu al bijna door de 10 lampjes heen. Toch humor dat de middenconsole-asbak achter ook gewoon verlicht is
Weet iemand hoe de lampjes in de tellerbak losgaan? Ik wil ze niet forceren/afbreken) En zitten daar dezelfde steeklampjes in?
Uiteraard weer met een trits foto's

Allereerst het dramatische verschil tussen de oude en nieuwe bovenste veersteunen. Was geen overbodige luxe

De nieuwe waren niet top qua afwerking dus die heb ik nog in de lak gezet, daarna ook alles ingespoten met Fluid Film:
![[Afbeelding: IMAG1039_zps63728cbb.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1039_zps63728cbb.jpg)
De oude rubbers bleken eigenlijk nog heel erg goed. Maar ze zagen op de verroeste schotel er heel slecht uit. De nieuwe rubbers kunnen dus eigenlijk retour.
Oude rubbers in de talkpoeder tbv de levensduur:
![[Afbeelding: IMAG1040_zpsddfd8e37.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1040_zpsddfd8e37.jpg)
En de 1e zaken gemonteerd. Naden ingespoten met FluidFilm om het vocht weg te houden.
Het melkpak is voor het opvangen van de remolie in de leidingen.
![[Afbeelding: IMAG1041_zpsae173cba.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1041_zpsae173cba.jpg)
Remschijven en -klauwen gemonteerd. Volgens greenbooks moet je eerst de as monteren, maar zo kan je er veel gemakkelijker bij.
LA zat een stalen remleiding dus daar heb ik de vliegroest afgeschuurd en gelakt. Die vervang ik nog een keer voor koper. RA is wel koper.
Nieuwe as is trouwens weer op het karretje gezet, die kan er nu zijwaarts weer onder worden gereden.
![[Afbeelding: IMAG1042_zpsfc8dbb31.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1042_zpsfc8dbb31.jpg)
De nieuwe as trotseert de zwaartekracht dmv mijn nieuwe krik *blij mee*. Draagarmen gemonteerd en positioneren maar...
![[Afbeelding: IMAG1044_zps1282be65.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1044_zps1282be65.jpg)
Draagarmen en veren gemonteerd:
![[Afbeelding: IMAG1045_zpse924ab27.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1045_zpse924ab27.jpg)
En nu zit alles weer vast. Was ff klooien met de panhardstang, die staat nl. onder behoorlijke spanning, terwijl je de veren indrukt.
![[Afbeelding: IMAG1046_zps3f0559f8.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1046_zps3f0559f8.jpg)
Dat ziet er toch weer keurig uit (al zeg ik het zelf):
![[Afbeelding: IMAG1047_zps26ac7263.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1047_zps26ac7263.jpg)
Toen de stuurstangen en draagarm demonteren.
Uiteraard zat alles muurvast. Eerst ff de brander erop gezet en handkracht.. Maar ik heb een kantoorbaan, dus ik moest wat anders verzinnen.

1) Sleutel op de buitenste stuurkogel, klem gezet op de grond met een blok hout.
2) Bahco op de stuurstang gezet, en rustig met de krik op spanning brengen.
Dat ging perfect want hij schoot toen ineens los.
![[Afbeelding: IMAG1048_zps34825b40.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1048_zps34825b40.jpg)
Oude stuurkogel: daar zat echt superveel speling op..
![[Afbeelding: IMAG1051_zps08b8f2e1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1051_zps08b8f2e1.jpg)
En de nieuwe stuurkogel... helaas had ik de verkeerde besteld, dus we (inmiddels was Gideon ook komen aanwaaien

Zondagavond bood schoonpa (held!!) aan op maandag helemaal naar Estate Services te rijden zodat er geen transportdagen verloren gingen en de APK-afloopdatum op zaterdag (gisteren) gehaald kon worden.
![[Afbeelding: IMAG1054_zpsc926cec6.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1054_zpsc926cec6.jpg)
Toen op zondag maar de draagarm in de lak gezet:
Zoals je hieronder (onderaan de foto) wellicht ziet, zit de oude bus van het draagarmrubber nog op de draagarm.
Helaas kwam ik daar bij montage (dinsdagmiddag) pas achter, maar met de griptang kwam die ook los.
![[Afbeelding: IMAG1052_zps1632fdc0.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1052_zps1632fdc0.jpg)
Nieuwe stuurstang en draagarm:
![[Afbeelding: IMAG1058_zps2907669a.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1058_zps2907669a.jpg)
Hierna 2 nieuwe ashoezen geplaatst (glibberige bende!), handremkabels weer vastgezet in de middenconsole (werkt nu perfect), de remmen goed ontlucht (voor het eerst ook zelf gedaan, eigenlijk heel simpel).
En donderdag laten uitlijnen bij Kwikfit Arnhem (was daar voor mijn werk), met complimenten van de monteur: "zo zo, ziet er netjes uit aan de onderkant" *trots*
![[Afbeelding: IMAG1062_zpsf083f7c3.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/Achteras/IMAG1062_zpsf083f7c3.jpg)
Vrijdag glansrijk zonder adviespunten door de APK-keuring!!!
Ik ben echt trots dat me dit (met de helpende handen van schoonvader en Gideon) in 5 dagen allemaal gelukt is!
Gisteren even middenconsole-, schakelpaneel- en dashboardlampjes gehaald (tip vd dag: een 75-er 244 heeft 1.2W steekfitting). Na eerst ff bij de Halfords te hebben gekeken (€5,19 per 2) ben ik als een paashaas doorgefietst naar de Amba op het industrieterrein (€5,30 per 10).
Ik ben nu al bijna door de 10 lampjes heen. Toch humor dat de middenconsole-asbak achter ook gewoon verlicht is

Weet iemand hoe de lampjes in de tellerbak losgaan? Ik wil ze niet forceren/afbreken) En zitten daar dezelfde steeklampjes in?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)