23 December 2013, 12:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2013, 12:15 door CK070.)
Ik heb vandaag nog maar eens de balans opgemaakt voor mijn auto. Ik heb drie jaar geleden een nieuwe LPG-installatie laten inbouwen.
12 maanden van de 12 kunnen rijden op LPG:
MRB: 1440 euro. Brandstofkosten in 2014 laten we zeggen gemiddeld 77 cent per liter.
12 maanden van de 12 kunnen rijden op benzine:
MRB: 712 euro. Brandstofkosten in 2014 laten we zeggen gemiddeld 177 cent per liter. Plus de kosten voor het verwijderen van de LPG-installatie en het omkeuren bij de RDW.
9 van de 12 maanden kunnen rijden op benzine:
MRB: 120 euro kwarttarief. Brandstofkosten in 2014 laten we zeggen gemiddeld 177 cent per liter. Plus de kosten voor het verwijderen van de LPG-installatie en het omkeuren bij de RDW.
Als ik het zo bereken, speel ik quite als ik op LPG blijf rijden bij zo'n 7.000 kilometers per jaar (brandstofbesparing laten we zeggen 10 cent per kilometer). Kosten van de uitbouw van de LPG-installatie en de omkeuring heb ik daarbij nog niet mee berekend.
Als ik het goed begrijp kan ik alleen goedkoper uitkomen op benzine als ik:
- 3 maanden per jaar geen auto wil rijden Ãn
- in 9 maanden of 12 maanden minder dan 7.000 kilometer rijd.
Heb ik dit juist? Ik heb geen andere auto.
Ik speculeer overigens tevens op een aanpassing van de overgangsregeling MRB door de rechter via een collectieve procedure. Daardoor zou de 1440 euro MRB voor LPG-auto's mogelijk nog verlaagd kunnen worden.
Met vriendelijke groet,
Carlo
12 maanden van de 12 kunnen rijden op LPG:
MRB: 1440 euro. Brandstofkosten in 2014 laten we zeggen gemiddeld 77 cent per liter.
12 maanden van de 12 kunnen rijden op benzine:
MRB: 712 euro. Brandstofkosten in 2014 laten we zeggen gemiddeld 177 cent per liter. Plus de kosten voor het verwijderen van de LPG-installatie en het omkeuren bij de RDW.
9 van de 12 maanden kunnen rijden op benzine:
MRB: 120 euro kwarttarief. Brandstofkosten in 2014 laten we zeggen gemiddeld 177 cent per liter. Plus de kosten voor het verwijderen van de LPG-installatie en het omkeuren bij de RDW.
Als ik het zo bereken, speel ik quite als ik op LPG blijf rijden bij zo'n 7.000 kilometers per jaar (brandstofbesparing laten we zeggen 10 cent per kilometer). Kosten van de uitbouw van de LPG-installatie en de omkeuring heb ik daarbij nog niet mee berekend.
Als ik het goed begrijp kan ik alleen goedkoper uitkomen op benzine als ik:
- 3 maanden per jaar geen auto wil rijden Ãn
- in 9 maanden of 12 maanden minder dan 7.000 kilometer rijd.
Heb ik dit juist? Ik heb geen andere auto.
Ik speculeer overigens tevens op een aanpassing van de overgangsregeling MRB door de rechter via een collectieve procedure. Daardoor zou de 1440 euro MRB voor LPG-auto's mogelijk nog verlaagd kunnen worden.
Met vriendelijke groet,
Carlo
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans