9 December 2013, 12:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 December 2013, 12:56 door BartWillem.)
Ik vind een slooppremie maar symboolpolitiek: natuurlijk is een oudere auto qua uitstoot minder gunstig dan een nieuwe, maar vergeet de productie van zo'n nieuwe auto niet. En sowieso ben ik tegen iedere vorm van subsidie. Milieuzones blijken in Duitsland lang niet zo effectief als gedacht, om de simpele reden dat vrachtverkeer de grootste veroorzaker is van de fijnstof in een stad. Personenauto's weren maar vrachtwagens tegemoetkomen omdat de transport-lobby zo sterk is, is natuurlijk raar.
Als je inderdaad 1750 krijgt zonder de verplichting iets anders te kopen is het natuurlijk makkelijk cashen. Wel zonde van veel oudere Volvo's die hierdoor zullen verdwijnen. Aan de andere kant: voor 1750 kan ik 3 jaar lang de belasting betalen van de 740. Het is welliswaar een incidentele uitgave zo'n nieuwe auto, maar ook die kost weer belasting en als 'ie wat nieuwer is zit je vaak met duurdere verzekering (in geval je die dan wel allrisk of WA+ verzekert) en de afschrijving (vaak veruit de hoogste kostenpost van een auto, maar mensen vergeten dat vaak omdat ze het pas bij verkoop/inruil zien) zal ook hoger uitvallen.

Als je inderdaad 1750 krijgt zonder de verplichting iets anders te kopen is het natuurlijk makkelijk cashen. Wel zonde van veel oudere Volvo's die hierdoor zullen verdwijnen. Aan de andere kant: voor 1750 kan ik 3 jaar lang de belasting betalen van de 740. Het is welliswaar een incidentele uitgave zo'n nieuwe auto, maar ook die kost weer belasting en als 'ie wat nieuwer is zit je vaak met duurdere verzekering (in geval je die dan wel allrisk of WA+ verzekert) en de afschrijving (vaak veruit de hoogste kostenpost van een auto, maar mensen vergeten dat vaak omdat ze het pas bij verkoop/inruil zien) zal ook hoger uitvallen.