6 April 2006, 20:18
mwa, '93-er zal ook nog wel lukken



Citaat:De laatste/Den sistaedit: http://www.volvo200.org/modellen/laatste.htm
Nederlands | Svenska
Een gezin uit Kungsbacka mocht op 7 mei 1993 uit handen van Pehr G. Gyllenhammar de sleutels van de laatste voor de verkoop gebouwde 240 in ontvangst nemen. Na negentien jaar viel namelijk het doek voor de 200-serie.
Toch gloorde er eind 1992 nog hoop voor de 200-serie. Volvo onderzocht namelijk de mogelijkheid om in Rusland onder licentie de 240 bijvoorbeeld door producenten van legermaterieel voort te zetten. Dankzij een lage belastingdruk op auto's kon de productie lonend worden. Aan de andere kant was Volvo bang voor zijn goede naam en de leverantie van onderdelen door toeleveranciers. Uiteindelijk ging het hele plan niet door. Bovendien had Volvo de toeleveranciers al ingelicht over het beëindigen van de productie in mei 1993.
De laatste tweehonderd te verkopen exemplaren van de 200-serie werden genummerd van tweehonderd tot en met ÃÂÃÂn. Het nummer werd op een plaatje in het interieur aangebracht. Nummer ÃÂÃÂn werd eigenlijk nummer 2 862 413, een blauw metallic 245. En nummer ÃÂÃÂn was ook de derde van de laatste drie. De andere twee 240-ers, een vier- en een vijfdeurs, waren voor het Volvo Museum bedoeld.
De 200 ging niet ongemerkt uit productie. Duizenden werknemers van Volvo, de laatste baas van 240-bolaget, Anna Nilsson-Ehle, de voorzitter van de raad van bestuur van AB Volvo, Pehr G. Gyllenhammar, de pers, radio en televisie en natuurlijk de allerlaatste klanten waren aanwezig om afscheid te nemen van de 240. Maar daarna was het feest snel voorbij. Terwijl de sleutels overhandigd werden, begon het sloopwerk om plaats te maken voor de productie van de 800-serie. De sloopwerkzaamheden mochten niet meer dan zes weken in beslag nemen. Behalve in Torslanda verdween ook in Skövde een productielijn. In dit geval was het de motorenlijn in Västra fabriken waar sinds 1974 motoren voor de 200-serie werden gemaakt.
Wat er is gebeurd met het productiemateriaal? Volgens Pehr G. Gyllenhammar werden de werktuigen op de plank gelegd. En Rusland was nog steeds geïnteresseerd om de 240 verder te bouwen.
orte Bochtenridder
& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
