30 May 2013, 16:03
Het is voor mij nog compleet onduidelijk wat er nu scheef is en waarom. Misschien moet je eens een foto maken van het geheel hoe het er nu uitziet. ALs het stuur nu scheef staat, is er waarschijnlijk ook iets verbogen in de stuurinrichting, en eigenlijk is dat op zich al vrij gevaarlijk en reden om er naar te laten kijken door een niet-leek.
Het afstellen doe je met de middelste stang "tie rod" heet-ie, die zit weerskanten aan een stuurkogel geschroefd, 1 met linkse en 1 met rechtse draad. Als je de tie rod verdraait, gaan de stuurkogels, stuurstangen en uiteindelijk de voorwielen dus naar elkaar toe of van elkaar af. Doel is 1-2 mm naar binnen. Dit heet toespoor. AUto moet op z'n wielen staan, en bekijk de stand vd voorwielen t.o.v de achterwielen (achterwielen staan parallel). Wetenschappelijker kan ik het niet maken.
Het afstellen doe je met de middelste stang "tie rod" heet-ie, die zit weerskanten aan een stuurkogel geschroefd, 1 met linkse en 1 met rechtse draad. Als je de tie rod verdraait, gaan de stuurkogels, stuurstangen en uiteindelijk de voorwielen dus naar elkaar toe of van elkaar af. Doel is 1-2 mm naar binnen. Dit heet toespoor. AUto moet op z'n wielen staan, en bekijk de stand vd voorwielen t.o.v de achterwielen (achterwielen staan parallel). Wetenschappelijker kan ik het niet maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969