7 April 2013, 21:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 April 2013, 08:34 door zweedse schone.)
Nou Nou heren niet gelijk van het ergste uitgaan.
Heb dan wel warmloper gehad maar dat was 1x tijdens het rijden en toen
zag ik het aankomen dus heb nog ca 3 km doorgereden. Heb telkens een beetje gas gegeven en dan weer laten vieren.
Lijkt me sterk dat het koken van vloeistof direct gevolgen heeft in blok.
Tuurlijk kan het de oorzaak zijn maar niet als gevolg van een keer aan de kook komen. De andere keren was vandaag tijdens stationair testen. Heb intussen thermostaat eruit en nieuwe besteld.
Het koelwater wat tijdens demontage van thermostaat naar buiten kwam vanuit het motorblok was naar mijn idee schoon.
Ook zie ik niks aan mijn oliepijl dus heb nog vertrouwen. Of thermostaat, of radiator die verstopt is of mss de spanningsstabilisator (lees stukje hieronder van ander forum) of mss dan toch helaas koppakking.. keep y infood..
----------------------------------------------------------------------------------
[INDENT]Volvo-S-schreef:
Is de aanwijzing ALTIJD zo hoog (3/4) of alleen als er "hard" mee word gereden ??
Bij een 240 van 1980 met een te hoge temperatuur aanwijzing denk ik als eerste aan de spanningsstabbalisator achter op het dashbord !!
Dit is eenvoudig te controleren, als je de {enkelvoudige) stekker van de temperatuursensor af trekt moet op het stekkertje 10 volt staan. (contact aan)
Als de spanning constant 10 V is dan heb je de electronische uitvoering, als de spanning op-en-neer gaat rond 10 V dan heb je de oude bimetalen uitvoering.
Als er +/- 12 V op de draad staat is de spanningsstabbalisator defect !!
[/INDENT]
Nou, zojuist even gemeten:
Auto op contact (motor draait dus niet!) gemeten op het eenpolige stekkertje van de temp sensor in de kop: ±11,5V. Accu spanning is ±12,5V.
Ik weet niet hoe snel spanningswisseling bij een oude bi-metalen versie gaat?
Ik heb namelijk een digitale multimeter dus het zou kunnen dat dat de meter een gemiddelde spanning weergeeft...
Nieuwe spanningsstabilisator gemonteerd. Temperatuur is weer goed.
Ben wel behoorlijk op het verkeerde been gezet door de koude radiateurslang... maar dat is blijkbaar normaal bij een viscofan
Volvo-S; geweldig bedankt! hier was ik zelf nooit achter gekomen. Werd op verkeerde been gezet doordat 1 slang veel minder warm werd...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Iemand ooit te maken gehad met spanningswisselaar?
Groet
Mark
Heb dan wel warmloper gehad maar dat was 1x tijdens het rijden en toen
zag ik het aankomen dus heb nog ca 3 km doorgereden. Heb telkens een beetje gas gegeven en dan weer laten vieren.
Lijkt me sterk dat het koken van vloeistof direct gevolgen heeft in blok.
Tuurlijk kan het de oorzaak zijn maar niet als gevolg van een keer aan de kook komen. De andere keren was vandaag tijdens stationair testen. Heb intussen thermostaat eruit en nieuwe besteld.
Het koelwater wat tijdens demontage van thermostaat naar buiten kwam vanuit het motorblok was naar mijn idee schoon.
Ook zie ik niks aan mijn oliepijl dus heb nog vertrouwen. Of thermostaat, of radiator die verstopt is of mss de spanningsstabilisator (lees stukje hieronder van ander forum) of mss dan toch helaas koppakking.. keep y infood..
----------------------------------------------------------------------------------
[INDENT]Volvo-S-schreef:
Is de aanwijzing ALTIJD zo hoog (3/4) of alleen als er "hard" mee word gereden ??
Bij een 240 van 1980 met een te hoge temperatuur aanwijzing denk ik als eerste aan de spanningsstabbalisator achter op het dashbord !!
Dit is eenvoudig te controleren, als je de {enkelvoudige) stekker van de temperatuursensor af trekt moet op het stekkertje 10 volt staan. (contact aan)
Als de spanning constant 10 V is dan heb je de electronische uitvoering, als de spanning op-en-neer gaat rond 10 V dan heb je de oude bimetalen uitvoering.
Als er +/- 12 V op de draad staat is de spanningsstabbalisator defect !!
[/INDENT]
Nou, zojuist even gemeten:
Auto op contact (motor draait dus niet!) gemeten op het eenpolige stekkertje van de temp sensor in de kop: ±11,5V. Accu spanning is ±12,5V.
Ik weet niet hoe snel spanningswisseling bij een oude bi-metalen versie gaat?
Ik heb namelijk een digitale multimeter dus het zou kunnen dat dat de meter een gemiddelde spanning weergeeft...
Nieuwe spanningsstabilisator gemonteerd. Temperatuur is weer goed.
Ben wel behoorlijk op het verkeerde been gezet door de koude radiateurslang... maar dat is blijkbaar normaal bij een viscofan
Volvo-S; geweldig bedankt! hier was ik zelf nooit achter gekomen. Werd op verkeerde been gezet doordat 1 slang veel minder warm werd...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Iemand ooit te maken gehad met spanningswisselaar?
Groet
Mark