14 September 2014, 22:23
Wat zijn eigenlijk 'weinig toeren' in de autocross-wereld? Volgens mij moet je toch aardig toeren maken om driftend door de bocht te gaan. Is alles onder 5000 rpm laag?
De M nokkenas in de B230F is niet erg flitsend, vooral gericht op 2500-3000 rpm in een injectiemotor met katalysator, zo zuinig mogelijk in de 5e versnelling. Met een carburateur zou ik op zoek gaan naar nokkenassen uit carburateurversies, vooral de A as.
Ik heb een poos met een A nokkenas gereden (B19/21A, B230A) die maakte er een merkbaar vlottere motor van, vooral op toeren reageert-ie beter. De A as houdt de kleppen langer en verder open, en heeft normale overlap zodat je meer en sneller mengsel in de motor brengt.
De M nokkenas in de B230F is niet erg flitsend, vooral gericht op 2500-3000 rpm in een injectiemotor met katalysator, zo zuinig mogelijk in de 5e versnelling. Met een carburateur zou ik op zoek gaan naar nokkenassen uit carburateurversies, vooral de A as.
Ik heb een poos met een A nokkenas gereden (B19/21A, B230A) die maakte er een merkbaar vlottere motor van, vooral op toeren reageert-ie beter. De A as houdt de kleppen langer en verder open, en heeft normale overlap zodat je meer en sneller mengsel in de motor brengt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969