8 August 2012, 22:33
Dan nu het Volvo project.
1982 Volvo 240 Turbo
B21ET voorzien van Mahle zuigers en Sten Parner H-beam drijfstangen.
Cometic koppakking en KL-Racing studs voor de kop en hoofdlager kappen.
Kop is licht gevlakt (alleen om op te frissen) ook het blok is gedeckt en gehohnd.
Kleppen opnieuw ingeslepen en de poorten gematched met de nieuwe spruitstukken.
Inlaatspruitstuk van CF
![[Afbeelding: IMAG0021.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMAG0021.jpg)
Honda injectoren in de kop en een gedeelte van het poorten.
![[Afbeelding: IMG-20120312.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120312.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20120312b.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120312b.jpg)
Gebroeders Wastegate (60mm links en 50mm rechts)
![[Afbeelding: IMG-20120314-WA0003.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120314-WA0003.jpg)
De Holva ontsteking (Honda / Volvo)
![[Afbeelding: IMG-20120314-WA0002.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120314-WA0002.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20120314-WA0001.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120314-WA0001.jpg)
En het begin van het compound spruitstuk
![[Afbeelding: IMG-20120518-WA0003.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120518-WA0003.jpg)
De motor wordt dus compound turbocharged. Eigenlijk officieel "staged turbo".
Feitelijk gebruik je de kleine turbo om als eerste op te spoolen en ervoor te zorgen dat je een grotere motor creëert voor de grote turbo. Zodra de grote turbo spoolt, blijft de kleine zijn werk doen. Dit geeft als resultaat dat je de boost extreem kunt verhogen. Er zijn er zelfs die met 3 stages 100psi halen. Maar dit is voornamelijk bij diesels. Bij de B21 proberen we max 30psi.
Beide turbo's draaien dan 15psi en zitten dan nog goed in hun efficiëntie range.
De grote is trouwens een GT35r en de kleine een .60/.63 T3.
Dit alles gaat bestuurd worden door een Honda ECU die volledig geprogrammeerd kan worden.
Dat was het wel even tot nu toe.
1982 Volvo 240 Turbo
B21ET voorzien van Mahle zuigers en Sten Parner H-beam drijfstangen.
Cometic koppakking en KL-Racing studs voor de kop en hoofdlager kappen.
Kop is licht gevlakt (alleen om op te frissen) ook het blok is gedeckt en gehohnd.
Kleppen opnieuw ingeslepen en de poorten gematched met de nieuwe spruitstukken.
Inlaatspruitstuk van CF
![[Afbeelding: IMAG0021.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMAG0021.jpg)
Honda injectoren in de kop en een gedeelte van het poorten.
![[Afbeelding: IMG-20120312.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120312.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20120312b.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120312b.jpg)
Gebroeders Wastegate (60mm links en 50mm rechts)
![[Afbeelding: IMG-20120314-WA0003.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120314-WA0003.jpg)
De Holva ontsteking (Honda / Volvo)
![[Afbeelding: IMG-20120314-WA0002.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120314-WA0002.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20120314-WA0001.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120314-WA0001.jpg)
En het begin van het compound spruitstuk
![[Afbeelding: IMG-20120518-WA0003.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v335/Turbo_p/Volvo%20Stefan/IMG-20120518-WA0003.jpg)
De motor wordt dus compound turbocharged. Eigenlijk officieel "staged turbo".
Feitelijk gebruik je de kleine turbo om als eerste op te spoolen en ervoor te zorgen dat je een grotere motor creëert voor de grote turbo. Zodra de grote turbo spoolt, blijft de kleine zijn werk doen. Dit geeft als resultaat dat je de boost extreem kunt verhogen. Er zijn er zelfs die met 3 stages 100psi halen. Maar dit is voornamelijk bij diesels. Bij de B21 proberen we max 30psi.
Beide turbo's draaien dan 15psi en zitten dan nog goed in hun efficiëntie range.
De grote is trouwens een GT35r en de kleine een .60/.63 T3.
Dit alles gaat bestuurd worden door een Honda ECU die volledig geprogrammeerd kan worden.
Dat was het wel even tot nu toe.
Niet meer Volvoloos 
B6254S verpakt in een 1996 960...

B6254S verpakt in een 1996 960...