20 May 2012, 10:22
Volgens mij is de stand niet heel vreemd voor een B20 hoor. Achterin is de motor altijd wat warmer dan voorin. Als de temperatuur vooraan gewoon netjes de temperatuur van je thermostaat is, lijkt de koelcapaciteit me prima. Een extra fan of zwaardere radiator zal dan dus niet heel veel helpen.
Ik heb even een foto gemaakt van de schaal:
![[Afbeelding: 7232053304_3dac69704b_m.jpg]](http://farm9.staticflickr.com/8005/7232053304_3dac69704b_m.jpg)
(Grotere foto)
Volgens mij geeft jouw wijzer iets van 90 graden aan.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn blok, maar dan werd de temperatuur nog wel een stuk hoger (tot buiten de rode B20 schaal).
Bij mij was het uiteindelijk wel die doorvoerpijp. Alle andere oplossingen (5-blads fan, dikke radiator) waren puur symptoombestrijding.
Die doorvoerpijp zit in de kop. Ik heb het opgelost door gewoon de kop te wisselen.
Als hij los zit, dan moet je hem kunnen horen rammelen als de de kop eraf hebt en die schudt.
In mijn geval was de doorvoerpijp echter gewoon verroest en daardoor van binnen kleiner geworden. Hierdoor kreeg de vierde cilinder minder koeling terwijl de temperatuur vooraan prima was. Bij een koprevisie denk ik dat ze niet bijzonder veel aandacht aan die doorvoerpijp besteden. Je kunt hem inspecteren door een vriesplug te verwijderen.
Ik heb even een foto gemaakt van de schaal:
![[Afbeelding: 7232053304_3dac69704b_m.jpg]](http://farm9.staticflickr.com/8005/7232053304_3dac69704b_m.jpg)
(Grotere foto)
Volgens mij geeft jouw wijzer iets van 90 graden aan.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn blok, maar dan werd de temperatuur nog wel een stuk hoger (tot buiten de rode B20 schaal).
Bij mij was het uiteindelijk wel die doorvoerpijp. Alle andere oplossingen (5-blads fan, dikke radiator) waren puur symptoombestrijding.
Die doorvoerpijp zit in de kop. Ik heb het opgelost door gewoon de kop te wisselen.
Als hij los zit, dan moet je hem kunnen horen rammelen als de de kop eraf hebt en die schudt.
In mijn geval was de doorvoerpijp echter gewoon verroest en daardoor van binnen kleiner geworden. Hierdoor kreeg de vierde cilinder minder koeling terwijl de temperatuur vooraan prima was. Bij een koprevisie denk ik dat ze niet bijzonder veel aandacht aan die doorvoerpijp besteden. Je kunt hem inspecteren door een vriesplug te verwijderen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl