20 May 2012, 09:11
oudevolvo schreef:De sensor bedoeld voor een B18 is anders dan die voor een B20. Jij hebt een sensor voor een B18. Die van een B20 heeft een rood vlakje aan de rechterkant. De hebben een iets verschillende schaalverdeling. Die staat op het bovenste randje. Als je schuin naar boven kijkt, kun je hem misschien net aflezen, anders moet hij eruit om dat te kunnen zien.
Maar het maakt niet zoveel uit. Je kunt ze gewoon uitwisselen en beide gebruiken.
Ik denk dat je wijzer wel OK is en overeenkomt met een bloktemperatuur van 82 graden.
Wat voor thermostaat zat er in je B18? Het zou kunnen dat daar een 75 graden exemplaar in zat er daardoor wat kouder liep.
Zie je de meter wel even oplopen, doorschieten en weer wat terugkomen?
(Het openen van de thermostaat)
Anders zou je de thermostaat ook nog even kunnen wisselen met je oude of helemaal vernieuwen voor de zekerheid.
De huidige waarden vind ik nog niet duiden op problemen met koelkanalen.
Wat soms wel eens voorkomt is dat de doorvoerpijp in de kop los raakt of verroest en zo verstopt raakt.
Dank voor je reactie. Temp loopt idd in het begin op en zakt na een tijdje wat, ook te zien is dat er dan beweging komt bovenin de radiator. Ik had in eerste instantie een nieuwe thermostaat gekocht en deze na een testrit weer vervangen door de oude. Zelfde warmtegraad zelfde resultaat.
Gister ook de waterpomp vervangen voor de zekerheid, oude zag er wel aardig gaar uit. Maar nog geen vooruitgang. Ga proberen vandaag een elektrische fan (kwam met het blok :-) te plaatsen en van de week het systeem te flushen.
Dat van die doorvoerpijp had ik begrepen via het vkv forum, ik hoop niet dat dat het geval is. Lijkt me een vervelende klus om te vervangen :-(
Keep you posted.
-edit: huidige b20 blok is een aantal jaren geleden volledig gereviseerd, is zo'n waterpijp dan iets wat ze uit voorzorg vervangen? Mijn vorige blok was veel ouder en nooit gereviseerd bij mijn weten en had hier geen probleem mee.