17 May 2012, 09:07
Gisteren de oude turbo met koudontvetter schoongespoeld en alle delen geinspecteerd. Het vielop dat het compressorhuis iets afwijkt van de nieuw geinstalleerde Garrett, wellicht dat het sneller opspoelen (vanaf 2000RPM) hierdoor wordt verklaard?
Enfin, de turbo zelf laat geen gebreken zien. Speling op de as is binnen de marge, geen vreemde lekkage's, gruis of vervuiling. De actuator lijkt inderdaad het probleem te zijn. Deze trekt de waste-gate niet strak dicht, met een klein beetje druk komt deze al op een kier te staan. Het actuator asje rammelt los in het actuatorpotje, het balgje werkt echter nog wel.
Nu een andere actuator opduikelen en ik heb een mooie "spare" turbo op de plank.
Enfin, de turbo zelf laat geen gebreken zien. Speling op de as is binnen de marge, geen vreemde lekkage's, gruis of vervuiling. De actuator lijkt inderdaad het probleem te zijn. Deze trekt de waste-gate niet strak dicht, met een klein beetje druk komt deze al op een kier te staan. Het actuator asje rammelt los in het actuatorpotje, het balgje werkt echter nog wel.
Nu een andere actuator opduikelen en ik heb een mooie "spare" turbo op de plank.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio

