12 May 2012, 19:07
Van Schellen schreef:Dank voor de erg bruikbare reacties!
Ik had dus deze gezien:
http://www.hafi.nl/index.php?category=classics
Maar die is net vanochtend verkocht. Wilde er morgen gaan kijken. Welk model heeft een 3traps? En welke een 4 traps? Is dat bij de overgang van 1985 naar 1986 (van overgang naar plastic zijstukken)? En welke soorten automaten zijn er dan? Een 3 traps, 3 traps met overdrive, en een 4 traps?
Ik rijd nu in 5 bak altijd 110. Hard zat. Ik ga het morgen eens even proberen in zijn 4! Ben benieuwd naar het verschil. Nu rijd ik 3000 toeren bij 120 op de teller.
Ik weet in ieder geval dat bij 120 km/u ik nu met de aw70 bak rond de 2700-2800 rpm zit. Misschien was het inderdaad iets hoger met de BW55 maar met de vertraging van de laatste trap kun je dat eenvoudig checken.
Volgens deze link http://www.volvo200.org/modellen/bakken1.htm is de laatste trap (overdrive) zelfs 0,69:1 dus theoretisch zou ik met de bw55 (2700/0,69=3913rpm) dus inderdaad dicht bij de 4000 rpm hebben gedraaid.....
Misschien dat Nico in het hoge noorden eens naar een gle as van de B230F moet zoeken. Die hadden volgens mij een van de langere overgangen in de achteras en wel 3,54:1. Hoewel ik ooit van 3,33 heb gehoord maar nooit in mn handen gehad!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..