28 April 2012, 22:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 April 2012, 23:03 door Volvodiesel.)
En weer wat meer nieuws. De laatste weken heb ik al heel wat werkjes kunnen uitrichten aan mij wagenpark. 
Maandag is de 760 diesel naar de keuring geweest en alweer goed bevonden voor een jaar. Die kan er dus weer tegen. Het preventieve onderhoud doet duidelijk zijn werk.
Vandaag hebben we een nieuw achterraam in de 740 turbo gezet. Vorige week was die gesneuveld door een stom ongeluk met en jerrycan.
Ik had voor een keertje de camera bij en de batterij was geladen:
De vorige ruit:
De schoongemaakte sponning:
![[Afbeelding: p1020171r.jpg]](http://img16.imageshack.us/img16/7824/p1020171r.jpg)
De nieuwe 2de hands ruit met verse kit
En de ruit er terug ingeplakt:
Ik moet zeggen dat het vlot gegaan is. Het was immers niet de eerste keer dat ik een raam verving.
We hebben ook de Simons uitlaat gemonteerd. Heel tevreden daarover trouwens. De pasvorm is uitermate goed en het geluid is net wat ik wou. Niet overheersend maar wel een leuke brom. Ik heb de katalysator weggelaten en ik ben benieuwd wat ze op de keuring hiervan gaan zeggen. Normaal is een katalysator in België maar verplicht vanaf oktober 1989. En de mijne is van februari 1989. Dus hopelijk komt dat goed.
Ik heb hem niet weggegooid dus hij kan er snel weer onder zitten.
Volgende week even de co laten meten en dan naar de keuring!!
![[Afbeelding: p1020174m.jpg]](http://img14.imageshack.us/img14/4079/p1020174m.jpg)
![[Afbeelding: p1020175d.jpg]](http://img152.imageshack.us/img152/3525/p1020175d.jpg)
Met de gele hebben we zoveel geluk niet gehad. De carburateur reviesie is niet geheel goed verlopen. De auto draait nu een stuk slechter dan ervoor ook al zat er heel veel vuil in de carb. Hij is helemaal schoongemaakt, voorzien van nieuwe pakkingen en gesmeerd. De naald zag er wel heel slecht uit. Die zal ik nog moeten vervangen alsook de sproeier. (weet iemand waar de tools daarvoor te verkrijgen zijn? Stromberg 175CD). Het diafragma had een klein scheurtje maar het nieuwe dat in de revisiekit zat was te klein. dus moet ik nog op zoek naar het juiste. Maar goed. De eerste stappen in de wondere wereld van de carburatie zijn gezet.
Morgen komt de nieuwe naar huis. Dus morgen weer een update!!!!

Maandag is de 760 diesel naar de keuring geweest en alweer goed bevonden voor een jaar. Die kan er dus weer tegen. Het preventieve onderhoud doet duidelijk zijn werk.
Vandaag hebben we een nieuw achterraam in de 740 turbo gezet. Vorige week was die gesneuveld door een stom ongeluk met en jerrycan.
Ik had voor een keertje de camera bij en de batterij was geladen:
De vorige ruit:
![[Afbeelding: p1020170yv.jpg]](http://img832.imageshack.us/img832/5245/p1020170yv.jpg)
De schoongemaakte sponning:
![[Afbeelding: p1020171r.jpg]](http://img16.imageshack.us/img16/7824/p1020171r.jpg)
De nieuwe 2de hands ruit met verse kit
![[Afbeelding: p1020172qb.jpg]](http://img193.imageshack.us/img193/4856/p1020172qb.jpg)
En de ruit er terug ingeplakt:
![[Afbeelding: p1020173e.jpg]](http://img191.imageshack.us/img191/7057/p1020173e.jpg)
Ik moet zeggen dat het vlot gegaan is. Het was immers niet de eerste keer dat ik een raam verving.
We hebben ook de Simons uitlaat gemonteerd. Heel tevreden daarover trouwens. De pasvorm is uitermate goed en het geluid is net wat ik wou. Niet overheersend maar wel een leuke brom. Ik heb de katalysator weggelaten en ik ben benieuwd wat ze op de keuring hiervan gaan zeggen. Normaal is een katalysator in België maar verplicht vanaf oktober 1989. En de mijne is van februari 1989. Dus hopelijk komt dat goed.


![[Afbeelding: p1020174m.jpg]](http://img14.imageshack.us/img14/4079/p1020174m.jpg)
![[Afbeelding: p1020175d.jpg]](http://img152.imageshack.us/img152/3525/p1020175d.jpg)
Met de gele hebben we zoveel geluk niet gehad. De carburateur reviesie is niet geheel goed verlopen. De auto draait nu een stuk slechter dan ervoor ook al zat er heel veel vuil in de carb. Hij is helemaal schoongemaakt, voorzien van nieuwe pakkingen en gesmeerd. De naald zag er wel heel slecht uit. Die zal ik nog moeten vervangen alsook de sproeier. (weet iemand waar de tools daarvoor te verkrijgen zijn? Stromberg 175CD). Het diafragma had een klein scheurtje maar het nieuwe dat in de revisiekit zat was te klein. dus moet ik nog op zoek naar het juiste. Maar goed. De eerste stappen in de wondere wereld van de carburatie zijn gezet.

Morgen komt de nieuwe naar huis. Dus morgen weer een update!!!!
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Mijn Volvo's