28 April 2012, 11:11
job245 schreef:De Hanomag wordt waarschijnlijk volgend weekend opgehaald. Dit weekend hebben we bezoek en daarmee zijn we vandaag naar Slovenie geweest (Ljubljana). Om daar te komen moet je over de Karawanken heen. Hiervoor hebben we de Loibl pas gebruikt. Dat is flink klimwerk voor de Volvo! Lange stukken langzaam in de 2e versnelling naar boven tuffen... Op de weg naar beneden (remmen op de motor in derde versnelling) kregen we een benzine lucht in de auto (terwijl ik op gas reed). We rolden naar beneden met ongeveer 80km per uur in de derde versnelling zonder gas te geven. Volgens de vrienden die achter ons reden zagen ze ook een aantal minuten blauwe rook uit de uitlaat.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Op de terugweg roken we opnieuw een benzine lucht...
Ik herken dit roken van van mijn ex-campers ook, bergafwaarts rollend. Blauwe rook duidt inderdaad op onverbrande olie dat langs de rubbers komt, ik zou me er niet te druk om maken, ik heb destijds nog jaren zonder problemen met de campers gereden. Bergritten zijn voor Nederlandse begrippen extreme situaties die je niet dagelijks doet. Bergafwaarts afremmend op de motor rollen hoog in de toeren kan geen kwaad en is beter dan telkens pompend remmend af te dalen.
Je kunt het volgende nog proberen om te kijken of de klepsteelrubbers echt aan vervanging toe zijn: Zoek een stuk vlakke weg op waar het niet te druk is en trek bijvoorbeeld eens door naar zo'n 90 km. per uur en laat de auto dan rustig terugzakken door het gaspedaal los te laten. Bij 50 Ã 60 km. per uur weer plankgas geven. Als er dan zwarte of blauwe rook zichtbaar wordt in je achteruitkijkspiegels zal er sprake te zijn van teveel olieverbruik.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2