23 April 2012, 13:57
Een OM616, dat is prettig dat scheelt alweer in vergelijking met de OM615.
Het avontuur lokt inderdaad. Ik had destijds een camper een ex-brandweerbus Saviem SG-2 (= ooit het vrachtwagen merk en bedrijfswagen merk van Renault) met MANN 3,3 liter dieselblok type 712 (76 pk) uit 1968, dat liep super. Bij 95km/u draaide dat blok zo'n 2200 rpm en dat deed ie als het moest non-stop uren achtereen met het handgas op 95 km/u van tankbeurt naar tankbeurt (handgas als primitieve cruise control). In een ruk van Nederland naar Denemarken om van daar uit de boot naar Noorwegen te nemen was geen probleem, op de snelweg rijd je mooi mee op de rechterbaan tussen de vrachtwagens. Heerlijk dat vertrouwenswekkende dieselgedreun kilometer na kilometer, de Saviem heeft ons al die jaren nooit laten staan (wel twee keer een klapband). Er zat ook wel wat roest aan, maar niet op kritieke plaatsen, kwestie van een beetje bijhouden en zorgen dat de techniek feilloos blijft en er jaren mee rijden daarna weer doorverkocht met winst (de prijs die ik er ,destijds nog, in guldens voor had betaald kreeg ik er later in euro's voor terug). We hebben vele jaren genoten van de tripjes met de Saviem totdat onze tweede zoon geboren werd en de camper te klein werd. We zijn er Noorwegen, Engeland, Schotland, Duitsland, Frankrijk en Ierland mee doorgetrokken stijgingen tot 20% (Schotse Highlands) geen probleem (rustig in z'n 1 of 2 naar boven tokkelen). Zo lang je maar geen haast hebt en als je de snelwegen een beetje vermijdt zie je ook nog meer van het landschap. Ik vond het heerlijk die vrijheid, lekker wildkamperen om mooie verlaten plekjes. Ik kampeer tegenwoordig met mijn Volvo met daktent erop, overal waar je met de auto kunt komen kun je dan overnachten. Twee man slapen in de daktent en de twee kids in de laadruimte, tunneltent vast aan de dakrails en de mobiele Volvo kampeerunit is klaar.
Wel zorgen die diesels voor lawaaioverlast in het interieur zodanig dat een gesprek voeren soms lastig wordt omdat je bovenop het motorblok zit, kwestie van de radio wat harder zetten en niet te veel praten tijdens het rijden. Ik denk inderdaad dat als de camper inderdaad goed is en je hem eventueel weer verkoopt in Nederland je zeker geen verlies hoeft te draaien en in fases opknappen
kan altijd. Mocht je willen gaan kopen, check dan vooraf ook even de staat van de banden (leeftijd; DOT code) op droogtescheurtjes en profiel om een eventuele klapband te verkomen (ik spreek uit ervaring).
Ik denk dat mede door die ervaringen ik me later aangetrokken voel tot de Volvo 200 serie, ook robuust en betrouwbaar en ze blijven maar lopen.......
Het avontuur lokt inderdaad. Ik had destijds een camper een ex-brandweerbus Saviem SG-2 (= ooit het vrachtwagen merk en bedrijfswagen merk van Renault) met MANN 3,3 liter dieselblok type 712 (76 pk) uit 1968, dat liep super. Bij 95km/u draaide dat blok zo'n 2200 rpm en dat deed ie als het moest non-stop uren achtereen met het handgas op 95 km/u van tankbeurt naar tankbeurt (handgas als primitieve cruise control). In een ruk van Nederland naar Denemarken om van daar uit de boot naar Noorwegen te nemen was geen probleem, op de snelweg rijd je mooi mee op de rechterbaan tussen de vrachtwagens. Heerlijk dat vertrouwenswekkende dieselgedreun kilometer na kilometer, de Saviem heeft ons al die jaren nooit laten staan (wel twee keer een klapband). Er zat ook wel wat roest aan, maar niet op kritieke plaatsen, kwestie van een beetje bijhouden en zorgen dat de techniek feilloos blijft en er jaren mee rijden daarna weer doorverkocht met winst (de prijs die ik er ,destijds nog, in guldens voor had betaald kreeg ik er later in euro's voor terug). We hebben vele jaren genoten van de tripjes met de Saviem totdat onze tweede zoon geboren werd en de camper te klein werd. We zijn er Noorwegen, Engeland, Schotland, Duitsland, Frankrijk en Ierland mee doorgetrokken stijgingen tot 20% (Schotse Highlands) geen probleem (rustig in z'n 1 of 2 naar boven tokkelen). Zo lang je maar geen haast hebt en als je de snelwegen een beetje vermijdt zie je ook nog meer van het landschap. Ik vond het heerlijk die vrijheid, lekker wildkamperen om mooie verlaten plekjes. Ik kampeer tegenwoordig met mijn Volvo met daktent erop, overal waar je met de auto kunt komen kun je dan overnachten. Twee man slapen in de daktent en de twee kids in de laadruimte, tunneltent vast aan de dakrails en de mobiele Volvo kampeerunit is klaar.
Wel zorgen die diesels voor lawaaioverlast in het interieur zodanig dat een gesprek voeren soms lastig wordt omdat je bovenop het motorblok zit, kwestie van de radio wat harder zetten en niet te veel praten tijdens het rijden. Ik denk inderdaad dat als de camper inderdaad goed is en je hem eventueel weer verkoopt in Nederland je zeker geen verlies hoeft te draaien en in fases opknappen
kan altijd. Mocht je willen gaan kopen, check dan vooraf ook even de staat van de banden (leeftijd; DOT code) op droogtescheurtjes en profiel om een eventuele klapband te verkomen (ik spreek uit ervaring).
Ik denk dat mede door die ervaringen ik me later aangetrokken voel tot de Volvo 200 serie, ook robuust en betrouwbaar en ze blijven maar lopen.......
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2