23 April 2012, 11:40
Ik heb de motor gezien en weet zeker dat het om een OM616 gaat (in ieder geval was dat het nummer dat in het blok geslagen was). Dat blok (2.4 liter) zou 72pk moeten leveren. De bus heeft inderdaad geen stuurbekrachtiging waarschijnlijk een mechanische koppeling en wel een rembekrachtiger. Met mijn vrouw heb ik afgesproken dat zij er niet in hoeft te rijden. Ik weet wel zeker dat ze het toch niet ziet zitten (wellicht afgezien van snelweg kilometers). Om eerlijk te zijn wordt ik ook wel een beetje aangetrokken door het avontuur ervan. Inderdaad moet de bus naar NL en op kenteken, de rit er naar toe (1200km) zal minstens 140 liter diesel kosten, tijdelijke platen (150 euro) daarna de RDW keuring (100 euro), APK (wellicht 400 euro). Mocht ik het dan helemaal beu zijn, tsja dan kan ik em nog verkopen en met en beetje mazzel maak ik dan geen verlies. Het starten viel me heel erg mee, 15 seconden voorgloeien, een tikje tegen de sleutel en de motor liep, zelfs na 3 maanden stilstand! Volgens de kentekenpapieren en alle onderhouds historie komt de bus uit 1973. Het jaar 1967 slaat waarschijnlijk op het startjaar van de Oostenrijkse APK.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel