22 April 2012, 22:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 April 2012, 22:55 door Kogelman.)
M.b.t. Hanomag: vaak is carrosserie werk duurder dan technisch onderhoud, de F40 is vergelijkbaar met de L508 "Dusseldorfer" van Mercedes Benz met de onverwoestbare OM314 industriediesel. Als je geen haast hebt (top 90 km/u) kun je er makkelijk meerdere rondjes rond de aardbol mee (ze schijnen destijds gemaakt te zijn om een miljoen te kunnen draaien bij goed onderhoud). De bodem van deze zit goed in de tectiel dus wat daar onder zit kun je helaas niets van zien, roest is vaak de grote plaag en kostenpost. Bij deze types goed kijken naar het subframe waarop de carrosserie rust, de verbinding tussen carrosserie en de twee grote chassisbalken. Op de laatste foto staat trouwens een km-stand van dik 250.000 km, de letters zijn erg klein dus dit zou van het eerste blok of een ander voertuig kunnen zijn, al hoeft zo'n km-stand voor deze diesles geen enkel probleem te zijn. De prijs was eerst 3500,- zag ik op de laatste tekening en is dus al gezakt. Maar kijk uit met old-timer campers (ik heb er twee gehad: een Saviem SG2 zelfbouw uit 1968 en een Mercedes 308 Hebocar uit 1979) vaak zit er nog wel wat werk aan, als je dat zelf kunt is dat geen probleem zo niet dan kan dat aardig in de papieren gaan lopen.
M.b.t. de Snowtracks: ik zou ze er gewoon onder laten, scheelt een boel geregel en het rijdt ook prima in de zomer. Zeker onder een 245 waar je toch al meer rijgeluiden hoort dan bij een moderne auto. De wegenwacht hier in Nederland rijdt het hele jaar door op winterbanden. Je kunt er zo nog jaren mee voort, de extra slijtage (het smeren van de banden) in de zomer valt erg mee en ook het remmen op droog/nat wegdek is met Snowtracks onder onze Volvo's gewoon goed (we rijden meestal toch geen 170+ km/u). En als het profiel onder de 4 mm zakt gewoon weer een nieuwe set winterbanden kopen, of tegen die tijd een setje zomerbanden op de kop tikken als je een keer hier bent.
M.b.t. de Snowtracks: ik zou ze er gewoon onder laten, scheelt een boel geregel en het rijdt ook prima in de zomer. Zeker onder een 245 waar je toch al meer rijgeluiden hoort dan bij een moderne auto. De wegenwacht hier in Nederland rijdt het hele jaar door op winterbanden. Je kunt er zo nog jaren mee voort, de extra slijtage (het smeren van de banden) in de zomer valt erg mee en ook het remmen op droog/nat wegdek is met Snowtracks onder onze Volvo's gewoon goed (we rijden meestal toch geen 170+ km/u). En als het profiel onder de 4 mm zakt gewoon weer een nieuwe set winterbanden kopen, of tegen die tijd een setje zomerbanden op de kop tikken als je een keer hier bent.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2