19 April 2012, 16:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2012, 16:10 door Volvo 142 B23.)
Ik begrijp de werking van de Venturi. Maar het moet technisch wel kunnen om de venturi te laten vervallen door de verdamper niet naar atmosferisch te laten verdampen maar een lichte overdruk. Als de 123 lpg dat maar bijgeregeld krijgt dan is de winst best aardig denk ik. Zie het als een verkapte monopoint injectie.
Het hele idee van de venturi in een gassysteem is dat wanneer er meer lucht word aangezogen de onderdruk in venturi dieper zal worden. Hierdoor word dan weer meer gas aangezogen. Laat de venturi vervallen en de 123 lpg de hoeveelheid gas regelen denk ik dan. Vraag is of de regelsnelheid/hoeveelheid van dit systeem snel/groot genoeg is om dit aan te kunnen. Zo niet, dan zou een iets uitgebreider systeem met iets meer sensoren een welkome aanvulling zijn met veel meer mogelijkheden. Ongetwijfeld werkt het met de venturi best wel, dan hoeft ie alleen bij te regelen en is het regelbereik beperkt.
Edit: Laten we trouwens niet vergeten dat dit systeem niet nieuw is. Volvo heeft dit in het verleden al met succes toegepast in de USA modellen met K-jet. Ook hier een lambda sensor met een klep die de brandstofdruk bijregelt. Ofwel een puur mechanisch injectiesysteem dat elektronisch in beperkte mate werd 'bijgeregeld'.
Het hele idee van de venturi in een gassysteem is dat wanneer er meer lucht word aangezogen de onderdruk in venturi dieper zal worden. Hierdoor word dan weer meer gas aangezogen. Laat de venturi vervallen en de 123 lpg de hoeveelheid gas regelen denk ik dan. Vraag is of de regelsnelheid/hoeveelheid van dit systeem snel/groot genoeg is om dit aan te kunnen. Zo niet, dan zou een iets uitgebreider systeem met iets meer sensoren een welkome aanvulling zijn met veel meer mogelijkheden. Ongetwijfeld werkt het met de venturi best wel, dan hoeft ie alleen bij te regelen en is het regelbereik beperkt.
Edit: Laten we trouwens niet vergeten dat dit systeem niet nieuw is. Volvo heeft dit in het verleden al met succes toegepast in de USA modellen met K-jet. Ook hier een lambda sensor met een klep die de brandstofdruk bijregelt. Ofwel een puur mechanisch injectiesysteem dat elektronisch in beperkte mate werd 'bijgeregeld'.