4 April 2012, 10:19
Snel slijtende koolborstels klinken me bekend in de oren.
Bij mij deed het laadstroomlampje het helaas niet, dus ik stond bij de supermarkt onderin Frankrijk toen de motor niet meer startte. Accu leeg en werd niet bijgeladen. Ik heb ter plekke een nieuwe accu gekocht (en wonder boven wonder heeft die het 1200 km uitgehouden!) en heb thuis de koolborstels vervangen. Een paar duizend km later was het weer zo ver; koolborstels versleten. Toen bleek dat de sleepringen (collector) verruwd waren door het lange stilstaan (jaartje of 10) en zodoende de koolborstels extra snel afsleten. Opgelost door de dynamo maar te laten reviseren. Dat kon ik met korting doen, wellicht is het goedkoper om een 2ehands/pas gereviseerde te kopen. Let er dan wel op dat de revisie kort geleden is gedaan/een 2ehandse pas geleden uit een draaiende auto is gekomen, anders heb je weer hetzelfde probleem.
Bij mij deed het laadstroomlampje het helaas niet, dus ik stond bij de supermarkt onderin Frankrijk toen de motor niet meer startte. Accu leeg en werd niet bijgeladen. Ik heb ter plekke een nieuwe accu gekocht (en wonder boven wonder heeft die het 1200 km uitgehouden!) en heb thuis de koolborstels vervangen. Een paar duizend km later was het weer zo ver; koolborstels versleten. Toen bleek dat de sleepringen (collector) verruwd waren door het lange stilstaan (jaartje of 10) en zodoende de koolborstels extra snel afsleten. Opgelost door de dynamo maar te laten reviseren. Dat kon ik met korting doen, wellicht is het goedkoper om een 2ehands/pas gereviseerde te kopen. Let er dan wel op dat de revisie kort geleden is gedaan/een 2ehandse pas geleden uit een draaiende auto is gekomen, anders heb je weer hetzelfde probleem.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL