Bijna 2 maanden verder inmiddels en nog weer eens een update:
Vorige week donderdag nacht van Klagenfurt naar Groningen, 1200 km, probleem loos gereden. Het benzineverbruik van 1: 6.5 werd opnieuw bevestigd helaas.
Het weekend in Groningen kwamen de bekende startproblemen weer terug, maar ik had toch een afspraak bij de garage voor het benzine verbruik en kleppen stellen.
Maandag bij de garage bleek na 20000 km op gas dat de kleppen nog steeds prima te staan, er hoefde niets gewijzigd te worden, dus dat was iig goed nieuws. De carburateur voor het benzine verbruik was een ander verhaal. Reviseren is een dure grap en ook nauwelijks de moeite waard omdat we nog maar 3 maanden in Oostenrijk zitten. Inmiddels is de naald wel vervangen, maar fatsoenlijk afstellen bleek niet mogelijk zonder de carb. volledig te verwijderen en een grote beurt te geven. Het was wel overdelijk dat de carb een te rijk mengsel geeft.
Dinsdag bleek dat de startproblemen alleen maar erger zijn geworden na het bezoek aan de garage (daar met warme motor gestart). Thuis met koude motor.
Vrijdag starte die zo slecht dat er zelfs 2 ANWB autos aan te pas gekomen om te constateren dat de Bobine is overleden, het doormeten lijkt goed, maar bij een hoge spanning "slaat ie door". Beetje jammer, want die heb ik er zelf 15000km geleden ingezet... Wat blijkt, de voorschakelweerstand is belangrijker dan gedacht. Die werdt namelijk niet gebruikt. Waardoor de Bobine tijdens het rijden continue 14volt te verwerken kreeg. Gelukkig heeft de ANWB me geholpen de voorschakelweerstand en een nieuwe bobine in het circuit te monteren.
Zaterdagnacht terug naar Oostenrijk: de motor starte en liep als een zonnetje. Maar helaas na 900km, ging het accu lampje branden.... Binnen 5 minuten had ik de spannings regelaar in mijn handen en ja hoor, het draadje van 1 van de koolborstels was los. Niet tof, als dit om 02.30 snachts in Zuid Duitsland gebeurt met je hele gezin (slapend) in de auto. Volgens de ADAC centrale konden we alleen weggesleept worden, repareren doen ze niet aan in het weekend. Gelukkig dacht de afsleepdienst er anders over, die had nog een regelaar liggen. Maar gaf me wel het advies om de "Lichtmaschine/Dynamo te vervangen omdat de collectors ruw zijn. Rond een uur of 05.00 konden we weer verder, de accu werd weer netjes bijgeladen. Ik zal binnenkort zo'n regelaar in het voorraaddoosje stoppen, ik wil dit niet nog een keer meemaken zo.
Na de nodige sneeuw buien en zoutwagens onderweg, vanmorgen rond 07.30 aangekomen in Klagenfurt. Vanmiddag meteen alle zout van de auto afgespoelt, hij roest zonder zout ook al hard genoeg...
Tot zover de avonturen in Oostenrijk, nu 281600km op de teller.
1 vraagje nog: Kan het koolborstel kabeltje echt losraken omdat de collector in de dynamo ruw is? Of was het gewoon een maandagmorgen regelaar? Complete dynamo vervangen is niet echt iets waar ik op zit te wachten...
Vorige week donderdag nacht van Klagenfurt naar Groningen, 1200 km, probleem loos gereden. Het benzineverbruik van 1: 6.5 werd opnieuw bevestigd helaas.
Het weekend in Groningen kwamen de bekende startproblemen weer terug, maar ik had toch een afspraak bij de garage voor het benzine verbruik en kleppen stellen.
Maandag bij de garage bleek na 20000 km op gas dat de kleppen nog steeds prima te staan, er hoefde niets gewijzigd te worden, dus dat was iig goed nieuws. De carburateur voor het benzine verbruik was een ander verhaal. Reviseren is een dure grap en ook nauwelijks de moeite waard omdat we nog maar 3 maanden in Oostenrijk zitten. Inmiddels is de naald wel vervangen, maar fatsoenlijk afstellen bleek niet mogelijk zonder de carb. volledig te verwijderen en een grote beurt te geven. Het was wel overdelijk dat de carb een te rijk mengsel geeft.
Dinsdag bleek dat de startproblemen alleen maar erger zijn geworden na het bezoek aan de garage (daar met warme motor gestart). Thuis met koude motor.
Vrijdag starte die zo slecht dat er zelfs 2 ANWB autos aan te pas gekomen om te constateren dat de Bobine is overleden, het doormeten lijkt goed, maar bij een hoge spanning "slaat ie door". Beetje jammer, want die heb ik er zelf 15000km geleden ingezet... Wat blijkt, de voorschakelweerstand is belangrijker dan gedacht. Die werdt namelijk niet gebruikt. Waardoor de Bobine tijdens het rijden continue 14volt te verwerken kreeg. Gelukkig heeft de ANWB me geholpen de voorschakelweerstand en een nieuwe bobine in het circuit te monteren.
Zaterdagnacht terug naar Oostenrijk: de motor starte en liep als een zonnetje. Maar helaas na 900km, ging het accu lampje branden.... Binnen 5 minuten had ik de spannings regelaar in mijn handen en ja hoor, het draadje van 1 van de koolborstels was los. Niet tof, als dit om 02.30 snachts in Zuid Duitsland gebeurt met je hele gezin (slapend) in de auto. Volgens de ADAC centrale konden we alleen weggesleept worden, repareren doen ze niet aan in het weekend. Gelukkig dacht de afsleepdienst er anders over, die had nog een regelaar liggen. Maar gaf me wel het advies om de "Lichtmaschine/Dynamo te vervangen omdat de collectors ruw zijn. Rond een uur of 05.00 konden we weer verder, de accu werd weer netjes bijgeladen. Ik zal binnenkort zo'n regelaar in het voorraaddoosje stoppen, ik wil dit niet nog een keer meemaken zo.
Na de nodige sneeuw buien en zoutwagens onderweg, vanmorgen rond 07.30 aangekomen in Klagenfurt. Vanmiddag meteen alle zout van de auto afgespoelt, hij roest zonder zout ook al hard genoeg...
Tot zover de avonturen in Oostenrijk, nu 281600km op de teller.
1 vraagje nog: Kan het koolborstel kabeltje echt losraken omdat de collector in de dynamo ruw is? Of was het gewoon een maandagmorgen regelaar? Complete dynamo vervangen is niet echt iets waar ik op zit te wachten...
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel