21 March 2012, 11:09
Voor de achterkant ben ik zeer tevreden met Koni (geel). Doen het goed, ook met de wat stuggere verlagingsveren+verhoogblokken. De verlagingsveren verlaagden zo enthousiast dat het net leek alsof ie altijd met 300 kg in de bak reed. Qua stugheid zal dat overloadveren niet veel ontlopen. Demping is netjes en niet te stug voor de veren. Geen last van dribbelende/stuiterende achteras bij snel bochtenwerk etc.
Aan de voorkant vond ik de Koni's ook erg fijn toen ze het nog goed deden. De instelbare demping hielp zeker, op zn softst was het merkbaar comfortabeler. Maar de Koni's die ik er dus op had zijn geleidelijk slechter geworden (lees comfortabeler). Dus de herinneringen van de stugheid en comfort zijn wat minder duidelijk. In het begin vond ik ze op de stugste stand echt stug en op minste demping stand nog steeds wel stug maar niet te erg voor dagelijks.
Nu Bilstein B6 voor. Ik neem aan de gewone versie, heb een set van Ebay die al jaren op de kast lag toen ik ze kocht. Die zijn zeker niet zo stug als de Koni's op zn stugst maar zeker goed zat voor wat stuggere veren.
Qua afwerking zijn de Bilstein B6 dempers aan de voorkant echt mooier dan de Koni geel dempers. Bijvoorbeeld waar de dempers aan de onderkant in de veerpoot vallen, dat punt is bij de Bilsteins afgedraaid en verzinkt, bij de Koni's is dat een geperst stuk staal met lasnaad er langs. Ik kon in de veerpoten goed zien dat die niet zo lekker gesteund hebben.
Kortom, alleen met Koni geel aan de voorkant matige ervaring met de levensduur. 15.000 km. Verder, koni geel achter en koni geel rondom goede ervaringen. Bilstein voor op mn 240 en op de 760 van mn broertje, die doen het ook erg goed.
De Koni's die dus stuk zijn nog niet teruggestuurd, deze kwamen uit Duitsland, even goed zoeken hoe/wat deze terug te sturen zijn.
Aan de voorkant vond ik de Koni's ook erg fijn toen ze het nog goed deden. De instelbare demping hielp zeker, op zn softst was het merkbaar comfortabeler. Maar de Koni's die ik er dus op had zijn geleidelijk slechter geworden (lees comfortabeler). Dus de herinneringen van de stugheid en comfort zijn wat minder duidelijk. In het begin vond ik ze op de stugste stand echt stug en op minste demping stand nog steeds wel stug maar niet te erg voor dagelijks.
Nu Bilstein B6 voor. Ik neem aan de gewone versie, heb een set van Ebay die al jaren op de kast lag toen ik ze kocht. Die zijn zeker niet zo stug als de Koni's op zn stugst maar zeker goed zat voor wat stuggere veren.
Qua afwerking zijn de Bilstein B6 dempers aan de voorkant echt mooier dan de Koni geel dempers. Bijvoorbeeld waar de dempers aan de onderkant in de veerpoot vallen, dat punt is bij de Bilsteins afgedraaid en verzinkt, bij de Koni's is dat een geperst stuk staal met lasnaad er langs. Ik kon in de veerpoten goed zien dat die niet zo lekker gesteund hebben.
Kortom, alleen met Koni geel aan de voorkant matige ervaring met de levensduur. 15.000 km. Verder, koni geel achter en koni geel rondom goede ervaringen. Bilstein voor op mn 240 en op de 760 van mn broertje, die doen het ook erg goed.
De Koni's die dus stuk zijn nog niet teruggestuurd, deze kwamen uit Duitsland, even goed zoeken hoe/wat deze terug te sturen zijn.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

