1 March 2012, 00:58
Tijdens de laatste rit witte rook uit de pijp. Vaak aankondiging van "goed nieuws". In dit geval m.b.t. mijn 245, een lekke koppakking. Na lange tijd van waterverlies en onduidelijke diagnose, is het nu duidelijk. Meer dan een jaar geleden heeft de motor onopgemerkt gelopen zonder koelwater door een gesprongen waterslang en is dit denk ik het gevolg. Hoe de kop er uitziet weet ik nog niet. Voordat ik de koppakking ga vervangen wil ik eerst een compressietest doen.
Afgelopen weekend alvast het spruitstuk gedemonteerd. Veel slangen en met labels en foto's hoop ik straks de weg terug te vinden naar een goed lopende motor. Hopelijk is de kop vrij van scheuren en dan komt de afweging hoever je moet gaan met reviseren. Motor heeft 300.000km gelopen. Koprevisie is rond de 500â¬, maar weegt dat op tegen de levensduur van de motor? Het dunste stelplaatje is 3,55. Kan waarschijnlijk nog 1 keer stellen, maar kan ook de klepstelen laten afslijpen, waardoor er weer dikkere plaatjes in kunnen. Of kan ik beter dit geld investeren in revisie van de uitlaatkleppen?
Heeft iemand nog tips voor 't losmaken van de moeren van het uitlaatspruitstuk?
Andere zaken die ik tegelijk wil uitvoeren: Distributieriem
Waterpomp
Rubbers injectoren
Nog verdere tips?
Groet, Equinox
Afgelopen weekend alvast het spruitstuk gedemonteerd. Veel slangen en met labels en foto's hoop ik straks de weg terug te vinden naar een goed lopende motor. Hopelijk is de kop vrij van scheuren en dan komt de afweging hoever je moet gaan met reviseren. Motor heeft 300.000km gelopen. Koprevisie is rond de 500â¬, maar weegt dat op tegen de levensduur van de motor? Het dunste stelplaatje is 3,55. Kan waarschijnlijk nog 1 keer stellen, maar kan ook de klepstelen laten afslijpen, waardoor er weer dikkere plaatjes in kunnen. Of kan ik beter dit geld investeren in revisie van de uitlaatkleppen?
Heeft iemand nog tips voor 't losmaken van de moeren van het uitlaatspruitstuk?
Andere zaken die ik tegelijk wil uitvoeren: Distributieriem
Waterpomp
Rubbers injectoren
Nog verdere tips?
Groet, Equinox