17 February 2012, 13:04
Jambon schreef:olie wordt hard, als ie niet op tijd vervangen wordt slijt ie echt in op de as, als het erg is zal de rubberen keerring niet lekker afsluiten. De rode is het oudere type, de zwarte de nw, die schijnt beter te moeten zijn, alhoewel beide exemplaren bij mij ook gewoon gelekt hebben...
Bij mijn 142 had ik enorme olielekkage, via de keerring. Een rode kunststof vervanging kostte 40 euro. Een nieuw viltje slechts 7. De keus was dus snel gemaakt. De oude vilt ring was zo soepel als hij maar zijn kon. Dat kanm ook niet anders want hij is de hele tijd in contact met olie. Meestal warm. Ik heb met een pannenspons de krukas schoongemaakt en een nieuw viltje gemonteerd. Waarom een peperduur rubberen conversie monteren als het origineel pas na 35 jaar problemen geeft? Hoe olie hard kan worden als hij er steeds langs stroomt is mij een raadsel.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.