9 February 2012, 20:54
Een update. Een absolute cilinderlektestmeting heb ik jammer genoeg niet kunnen doen. Wat ik wel heb kunnen doen is op elke cilinder druk zetten en vervolgens een heel dun papieren doekje op de olie-vulopening gelegd. Bij 2 van de 4 cilinders waaide dit doekje weg, bij de andere 2 bleef het nog wel liggen, maar zag je toch wat wind langswaaien. In overleg met de Volvo garage besloten dat het blok dan toch de oorzaak zal zijn.
Ondertussen rondgehoord voor prijzen voor revisie van het onderblok, da's effe slikken! Zelfs als je het volledig gedemonteerd binnenbrengt.
Daarna rondgekeken naar een tweedehandsmotor. Bij een sloper niet ver hiervandaan hadden ze er nog verschillende liggen, allemaal motoren uit ex-politiewagens. Kostprijs 1650 euro ... . Da's dan helemaal slikken en wat verder zoeken.
Uiteindelijk een compleet blok op de kop kunnen tikken voor een vÃÃÃÃl redelijkere prijs. Inclusief spruitstukken, turbo en complete K-Jetronic. Volgens de vorige eigenaar nog in goede staat toen het enkele jaren geleden uit de auto werd gehaald.
Ik denk dat ik in eerste instantie dit blok gewoon ga monteren zoals het is, enkel in de olietoevoer naar de turbo met een spuit wat olie onder druk inspuiten om het lager terug klaar te maken voor gebruik en nieuwe dichtingen voor de krukas monteren.
Montage van dit blok zal waarschijnlijk voor april worden.
Ondertussen rondgehoord voor prijzen voor revisie van het onderblok, da's effe slikken! Zelfs als je het volledig gedemonteerd binnenbrengt.
Daarna rondgekeken naar een tweedehandsmotor. Bij een sloper niet ver hiervandaan hadden ze er nog verschillende liggen, allemaal motoren uit ex-politiewagens. Kostprijs 1650 euro ... . Da's dan helemaal slikken en wat verder zoeken.
Uiteindelijk een compleet blok op de kop kunnen tikken voor een vÃÃÃÃl redelijkere prijs. Inclusief spruitstukken, turbo en complete K-Jetronic. Volgens de vorige eigenaar nog in goede staat toen het enkele jaren geleden uit de auto werd gehaald.
Ik denk dat ik in eerste instantie dit blok gewoon ga monteren zoals het is, enkel in de olietoevoer naar de turbo met een spuit wat olie onder druk inspuiten om het lager terug klaar te maken voor gebruik en nieuwe dichtingen voor de krukas monteren.
Montage van dit blok zal waarschijnlijk voor april worden.

