30 January 2012, 20:31
WvR schreef:Ik zal met niet mengen in de discussie over dampgas, want daar weet ik niet veel van. Maar je ziet toch best veel Amerikaanse klassiekers met een dikke V8 motor en LPG.
Wat betreft schade aan kleppen, er zijn verschillende aspecten. Ten eerste is de samenstelling van de uitlaatgassen op LPG iets anders. Ik meen iets zuurder, en sommige metalen worden daardoor eerder aangetast dan anderen. Ten tweede is de temperatuur van de uitlaatgassen anders. Zowel met benzine als met LPG is het inkomende mengsel (flink) kouder dan de buitenlucht doordat warmte onttrokken wordt tijdens het verdampen. Als je met een erg arm mengsel rijdt, heb je dus minder koelend effect, en zullen de uitlaatgassen iets heter worden. Ik kan me voorstellen dat dat niet bevoorderlijk is voor de levensduur van de kleppen.
De uitlaatklep wordt flink heet, en staat warmte af aan de cylinderkop. Ik kan me voorstellen dat als de klepspeling niet goed staat (te nauw?), de kleppen niet lang genoeg sluiten tussen twee uitlaatslagen, met op den duur schade tot gevolg.
ik denk dat het effect van langzamer verbranden sterker is op de temp van de uitlaatkleppen dan een te arm mengsel. het koelende effect van lpi is zeker mooi.
lpg gaat echt langzaam branden wanneer het te rijk wordt gebruikt. langzaam branden, met een gewone gasinbouw al op ontstekingstiming voor het sneller brandende benzine = kleppen hel.
Van de samenstelling van de gassen weet ik niets, kan ook invloed hebben natuurlijk.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni