29 January 2012, 19:34
Dirk342 schreef:Dampgas op een 850 turbo is idd geen goed plan. Je komt namelijk gas te kort op vol vermogen, met andere woorden: je krijgt een veels te arm mengsel. Er zijn er al zat voor je geweest die op die manier de motor naar de gort hebben gereden omdat ze te zeikerig waren om wat meer te investeren en een goed LPi systeem in te bouwen. Het is jouw auto natuurlijk en jij moet doen wat je zelf het beste acht, maar dat is dit in ieder geval niet, of je moet graag motortjes willen wisselen.
Het wiel, ook bij een 850, is al rond en hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
ugh. waarom zou je een te arm mengsel krijgen puur door dampgas? de juiste dampgasinstallatie kan aanzienlijk meer as leveren dan een lpi systeem met witte of bruine injectoren. Dan hoef je niet van die extreme beun oplossingen als een 6e lpi injector voor de gasklep etc toe te passen.
hoe goed een systeem werkt hangt voor het overgrote deel af van hoe het is ingeregeld. op het 850 forum hebben bar weinig mensen een breedband lambdasonde en kijken direct naar wat het mengsel doet. vertrouwen te veel er op dat de chip het oplost, nou, jammer, dat is niet zo.
het gaat niet om het wiel opnieuw uitvinden. het veel meer toepasselijke spreekwoord is: 'meerdere wegen leiden naar Rome'.
ik snap je bezorgdheid maar ik ben op dit moment nog niet overtuigd dat dampgas perse niet werkt met een t5. zeker als blijkt dat motoren door gebrek aan gas zijn stukgedraaid oid, zoiets is perfect te constateren met de juiste meetapperatuur. dat lpi mooier is snap ik maar het prijskaartje dat er aan hangt, het break even point moet wel ergens liggen waar het te bereiken is. geld uitgeven is het probleem niet, onnodig uitgeven wel.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni