27 January 2012, 23:02
hangt erg af van de generatie motor. De oudere tot en met ergens 2000 hebben hydraulische klepstoters en stellen dus zelf de speling bij. Ergens in de buurt van 2000 zijn ze over gegaan naar mechanische klepstoters, waarom weet ik niet. Maar het gevolg is wel dat je weer kleppen moet stellen en dat is geen leuk werk bij die motoren, de nokkenassen worden namelijk door het kleppendeksel omlaag gehouden. Meten kan door gaten die met telkens een bout zijn afgedicht, die zitten onder de kap die over de boegies gaat. speling meten, kijken welke shim er in zit, juiste shim terug plaatsen, kop weer inmekaar, voila. gemakkelijk is anders.
op benzine is de termijn ~160.000 km. helaas wordt er bij gasinbouw vaak geen rekening gehouden met de andere verbrandingssnelheid van gas (langzamer) en andere mengseleis bij zware belasting (zeker dampgas wat armer dan benzine, zo rond lambda 0.9 voor vollast). hierdoor slijten kleppen ook relatief snel.
dus wat dat betreft zou er wel een kern van waarheid in het verhaal kunnen zitten. Als die motor geen hydraulische klepstoters meer heeft.
op benzine is de termijn ~160.000 km. helaas wordt er bij gasinbouw vaak geen rekening gehouden met de andere verbrandingssnelheid van gas (langzamer) en andere mengseleis bij zware belasting (zeker dampgas wat armer dan benzine, zo rond lambda 0.9 voor vollast). hierdoor slijten kleppen ook relatief snel.
dus wat dat betreft zou er wel een kern van waarheid in het verhaal kunnen zitten. Als die motor geen hydraulische klepstoters meer heeft.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni