31 October 2012, 19:36
Bij een B20E wat zonder te weten wat je doet aan schroeven draaien heeft meestal tot resultaat dat daarna het geheel door iemand die er verstand van heeft opnieuw afgesteld moet worden. Bijvoorbeeld bij het proberen met de gasklepstand de stationairloop bij te stellen heeft als resultaat dat de gasklepstandmeter (zwart plastic doosje) ontregelt wordt. De stationairloop moet via de speciale schroef onder inlaatgedeelte gesteld worden. Dat ding op je rechter scherm is waarschijnlijk een aluminium doosje met dunne luchtaansluiting en stekker erop: de MAP sensor, hier mag geen lucht aangezogen kunnen worden, dan is deze lek (en dus defect) en wordt hier valse lucht aangezogen en kan je een goed afstellen van het stationair vergeten (hier valse lucht kan je beroerde lopen op LPG al verklaren). Nogal duur ding (nieuw duurder dan de meeste 140's compleet). Verder kan natuurlijk de AAV ("automatische luchtbypass") die tegen de zijkant van de kop gemonteerd zit (aluminium met twee luchtslangen) vastzitten waardoor hij de bypasslucht niet meer mbt de motortemperatuur kan regelen ( bijvoorbeeld continue open blijven staan en teveel lucht via de bypass laten gaan als hij warm is). Iets goedkoper ding maar ook niet goedkoop. Natuurlijk kan er nog veel meer aan de hand zijn, het "beetje aan allerhande schroeverij lopen draaien" zal het er zeker niet eenvoudiger op gemaakt hebben hem weer goed aan het lopen te krijgen.
Mijn mening: als hij eenmaal goed afgesteld is, is het eigenlijk alleen maar soms iets schoon maken of een defect onderdeel vervangen, als er opeens veel afgesteld moet worden is er iets versleten of defect en probeert men dat dan te compenseren.
succes, Ruud
Mijn mening: als hij eenmaal goed afgesteld is, is het eigenlijk alleen maar soms iets schoon maken of een defect onderdeel vervangen, als er opeens veel afgesteld moet worden is er iets versleten of defect en probeert men dat dan te compenseren.
succes, Ruud