27 December 2011, 15:56
Beste Volvo techneuten,
Ik heb hier op het forum al eens eerder wat vragen gesteld en ben altijd goed geholpen. Vandaar dat ik me nu weer tot jullie richt.
Ik heb een olie lekkage probleem en zou graag jullie hulp willen bij het lokaliseren.
Het gaat om grote hoeveelheden! Niet zweten of een beetje verbruiken zoals vaak het geval is.
Ik heb een Volvo 142 uit 1975 met een B20a motor op gas.
Het volgende is recent gebeurd en kan dus waarschijnlijk worden uitgesloten:
- Cilinderkop is gereviseerd
- Koppakking vernieuwd
- Drijfstanglagers vernieuwd
- Zuigerveren vernieuwd
- Karterpan pakking vernieuwd
Aanvankelijk verbruikte de auto nauwelijks olie na de revisie en het vernieuwen van een heel aantal dingen zoals hiervoor genoemd. Tot een aantal dagen geleden. Nu lekt de auto zoveel olie dat ik er na 50 km een liter of meer moet bijgooien. Als ik 5 minuten stil sta ligt er meteen een grote plas olie onder de auto. Omdat alles zwart is van onderen is het moeilijk te zien waar het vandaan komt. Ook lijkt het als of de olie voor een gedeelte uit de bijvul dop geperst wordt. In de randjes van de kleppendeksel ligt olie en je kan zien dat er wat spetters op de slangetjes (die boven de kleppendeksel) zitten.
Ik heb de pakking van de kleppendeksel al vervangen en de schroeven goed aangedraaid, dat kan het dus ook niet zijn. De olie bijvuldop lijkt ook in orde te zijn.
Verder heb ik de slag die van het luchtfilterhuis naar de motor toe loopt er afgehaald, die had een schuimachtige kleverige substantie vanbinnen, geelwitachtig van kleur. Ik heb de slag zo goed mogelijk proberen schoon te maken van binnen en gekeken of hij niet geblokkeerd was. Misschien dat dit op iets wijst?
Wat ik graag wil weten is:
Wat kunnen jullie opmaken uit mijn verhaal?
Is de kans groot dat het een slag (waar olie doorheen loopt) is die kapot is?
Of klinkt het als iets anders?
En als het een slag is, waar lopen er allemaal slagen waar olie door heen gaat, misschien dat ik het dan wat makkelijker kan lokaliserenâ¦
Alle anderen suggesties en tips zijn natuurlijk erg welkom!
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!
Ps ik ben een leek, misschien een belangrijke toevoegingâ¦
Ik heb hier op het forum al eens eerder wat vragen gesteld en ben altijd goed geholpen. Vandaar dat ik me nu weer tot jullie richt.
Ik heb een olie lekkage probleem en zou graag jullie hulp willen bij het lokaliseren.
Het gaat om grote hoeveelheden! Niet zweten of een beetje verbruiken zoals vaak het geval is.
Ik heb een Volvo 142 uit 1975 met een B20a motor op gas.
Het volgende is recent gebeurd en kan dus waarschijnlijk worden uitgesloten:
- Cilinderkop is gereviseerd
- Koppakking vernieuwd
- Drijfstanglagers vernieuwd
- Zuigerveren vernieuwd
- Karterpan pakking vernieuwd
Aanvankelijk verbruikte de auto nauwelijks olie na de revisie en het vernieuwen van een heel aantal dingen zoals hiervoor genoemd. Tot een aantal dagen geleden. Nu lekt de auto zoveel olie dat ik er na 50 km een liter of meer moet bijgooien. Als ik 5 minuten stil sta ligt er meteen een grote plas olie onder de auto. Omdat alles zwart is van onderen is het moeilijk te zien waar het vandaan komt. Ook lijkt het als of de olie voor een gedeelte uit de bijvul dop geperst wordt. In de randjes van de kleppendeksel ligt olie en je kan zien dat er wat spetters op de slangetjes (die boven de kleppendeksel) zitten.
Ik heb de pakking van de kleppendeksel al vervangen en de schroeven goed aangedraaid, dat kan het dus ook niet zijn. De olie bijvuldop lijkt ook in orde te zijn.
Verder heb ik de slag die van het luchtfilterhuis naar de motor toe loopt er afgehaald, die had een schuimachtige kleverige substantie vanbinnen, geelwitachtig van kleur. Ik heb de slag zo goed mogelijk proberen schoon te maken van binnen en gekeken of hij niet geblokkeerd was. Misschien dat dit op iets wijst?
Wat ik graag wil weten is:
Wat kunnen jullie opmaken uit mijn verhaal?
Is de kans groot dat het een slag (waar olie doorheen loopt) is die kapot is?
Of klinkt het als iets anders?
En als het een slag is, waar lopen er allemaal slagen waar olie door heen gaat, misschien dat ik het dan wat makkelijker kan lokaliserenâ¦
Alle anderen suggesties en tips zijn natuurlijk erg welkom!
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!
Ps ik ben een leek, misschien een belangrijke toevoegingâ¦