30 November 2011, 20:36
Bedankt voor je reactie!
Ik was in de veronderstelling dat je contactpunten en condensator altijd tegelijk moet vervangen, omdat een oude condensator zorgt voor een snellere slijtage van de puntjes.
Mijn 345 had ook de klepspeling niet in orde (understatement), waardoor de koude start onder 10 graden rampzalig was. Lang starten, en vervolgens cilinder voor cilinder aanslaan. Zuiniger dan 1:11 (100 op de snelweg in z'n 5) lukte niet. Nadat ik de klepspeling volgens fabrieksopgave had afgesteld, startte hij prachtig en liep veel zuiniger (afgelopen zomer 1:15, en redelijk vaak 1:14).
Deze 343 start nog wel, maar bij vorst duurt het een paar seconden voor het blok netjes 2000 tpm (choke vol uit) loopt, stationair schudt 'ie iets. Koude motor blijft wel lopen op 1000 tpm trouwens, maar pruttelend. Ik hoor de kleppen ratelen, dus die moeten echt gesteld worden. Ga ik z.s.m. doen. Haal ik tenminste eens 1:10 of zuiniger.
Ik was in de veronderstelling dat je contactpunten en condensator altijd tegelijk moet vervangen, omdat een oude condensator zorgt voor een snellere slijtage van de puntjes.
Mijn 345 had ook de klepspeling niet in orde (understatement), waardoor de koude start onder 10 graden rampzalig was. Lang starten, en vervolgens cilinder voor cilinder aanslaan. Zuiniger dan 1:11 (100 op de snelweg in z'n 5) lukte niet. Nadat ik de klepspeling volgens fabrieksopgave had afgesteld, startte hij prachtig en liep veel zuiniger (afgelopen zomer 1:15, en redelijk vaak 1:14).
Deze 343 start nog wel, maar bij vorst duurt het een paar seconden voor het blok netjes 2000 tpm (choke vol uit) loopt, stationair schudt 'ie iets. Koude motor blijft wel lopen op 1000 tpm trouwens, maar pruttelend. Ik hoor de kleppen ratelen, dus die moeten echt gesteld worden. Ga ik z.s.m. doen. Haal ik tenminste eens 1:10 of zuiniger.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL