21 November 2011, 16:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 November 2011, 16:33 door frox.)
Zo hierbij het verhaal achter de “teaser”
DopdeDouwer en ik hebben de afgelopen tijd ons verdiept in het plaatsen van een M47 achter een B20.
Het mooie is dat de afstand tussen de motor (zonder koppelingshuis) tot de flens van de achteras bij een 240 even lang is als bij een 140.
Het achterste gedeelte van de aandrijfas is even lang als bij de 140, het tussenlager zit zelfs op de goede plek.
Kort gezegd betekend dat dat je alles tussen de motor en de achteras moet verwisselen, en je bent klaar.
Na een en uitzoeken van de mogelijkheden om de m47 te plaatsen hebben we de volgende onderdelen zijn vooraf verzameld:
Afgelopen zaterdag was de dag van de grote wisseltruc
Hieronder een lijstje met benodigdheden
Motor
De M47 - hadden we al een tijdje liggen
Omgelast koppelingshuis - (of een originele) om de bak rechtopstaand achter een rechtopstaande motor te plaatsen.
Koppelingsplaat - die past op de spline-as van de m47, deze is anders dan de m40
Nieuwe M47-pakkingen - tussen het koppelingshuis en de bak (eventueel vloeibare pakking, tussen bak en koppelingshuis)
Drukgroep van de b20 was nog zo goed als nieuw en kon hergebruikt worden.
Toplager (makkelijk eruit te trekken met 2 drukgroepboutjes).
[img] https://lh4.googleusercontent.com/-KmAx3...C01316.JPG[/img]
As
Complete as van een 240 - waar een m47 aan heeft gezeten inclusief de flens van de achteras (de steek van een 240 is anders en zowiezo een stuk zwaarder uitgevoerd dan van een 140.
[img] https://lh5.googleusercontent.com/-bfCra...C01303.JPG[/img]
NB
Wij hadden de M47 overgenomen zonder de bijbehorende as. De M47 had een flens voor een cardan-koppeling, niet voor een hardyschijf. Een aandrijfas met hardyschijf is wel zo fijn. We konden een 240-as overnemen met hardyaansluiting. Dan heb je dus nog wel een hardyflens nodig voor aan op de bak. Zowel aan de versnellingsbakkant als aandrijfas kant kun je de flenzen verwisselen.
Baksteun
De baksteun zou vooraf gezien het grootste probleem zijn, maar die viel alles mee!
Marc1970 had al aangegeven dat er in elke 140 gaten zijn voorbereid voor een automaat. Deze bakken zijn langer als de M40 de steun zit daardoor ook verder weg. Deze gaten zaten er gelukkig dus bij mij ook (dan wel niet helemaal volgeblubberd met tectyl en andere antieroest meuk, wat overigens erg goed heeft geholpen)
![[Afbeelding: DSC01311.JPG]](https://lh3.googleusercontent.com/-iDq6gCoXbjs/TslnVoNLZFI/AAAAAAAABvw/m4KXxaAGByU/s912/DSC01311.JPG)
Nu is het zo dat als je de oude baksteun neemt van de 140 en deze plaatst in de gaten die bedoeld zijn voor de automaat dan kom je qua lengte precies goed uit! Tussen de bak en de baksteun zit dan nog een ruimte van ±4cm. Laat dat nou net de dikte zijn van het M47 rubber. ****A!
Je hebt dus wel het rubber+beugeltje van de m47 steun nodig.
Tot nu toe was het allemaal plug&play. Het enige wat we hebben moeten bijwerken zijn de gaten om het rubber tussen het beugeltje en de baksteun te monteren. De M47 komt namelijk te hoog uit als je de M40balk gebruikt. Als je dan het rubber ondersteboven op het beugeltje zet voorkom je dat het gat in de baksteun te laag uitkomt. (het stukje draadeind zit niet in het midden van het rubber dus ondersteboven geeft meer ruimte)
![[Afbeelding: 19112011174.JPG]](https://lh3.googleusercontent.com/-MFF_8hGYUfE/TsloCrMjVzI/AAAAAAAABwo/AVO-PLsaZt0/s912/19112011174.JPG)
![[Afbeelding: DSC01330.JPG]](https://lh3.googleusercontent.com/-Tnxt_IeI8kA/TsloBrbzwSI/AAAAAAAABwg/ksKbJ12dkTE/s912/DSC01330.JPG)
![[Afbeelding: DSC01338.JPG]](https://lh6.googleusercontent.com/-gY0C7fiowsQ/TspgOC1n63I/AAAAAAAABxA/_ag2SnlzfyA/s713/DSC01338.JPG)
:peace::cheer2:Tada!:cheer2::peace:
[img] https://lh5.googleusercontent.com/-gJlpe...C01338.JPG[/img]
Was wel een leuke klus! En niet echt heel moeilijk er zaten alleen wat kleine dingen tegen.
zo zijn we volgens mij 1,5 uur bezig geweest om die !@#*#$%-flens van de achteras te krijgen
DopdeDouwer en ik hebben de afgelopen tijd ons verdiept in het plaatsen van een M47 achter een B20.
Het mooie is dat de afstand tussen de motor (zonder koppelingshuis) tot de flens van de achteras bij een 240 even lang is als bij een 140.
Het achterste gedeelte van de aandrijfas is even lang als bij de 140, het tussenlager zit zelfs op de goede plek.
Kort gezegd betekend dat dat je alles tussen de motor en de achteras moet verwisselen, en je bent klaar.
Na een en uitzoeken van de mogelijkheden om de m47 te plaatsen hebben we de volgende onderdelen zijn vooraf verzameld:
Afgelopen zaterdag was de dag van de grote wisseltruc
Hieronder een lijstje met benodigdheden
Motor
De M47 - hadden we al een tijdje liggen
Omgelast koppelingshuis - (of een originele) om de bak rechtopstaand achter een rechtopstaande motor te plaatsen.
Koppelingsplaat - die past op de spline-as van de m47, deze is anders dan de m40
Nieuwe M47-pakkingen - tussen het koppelingshuis en de bak (eventueel vloeibare pakking, tussen bak en koppelingshuis)
Drukgroep van de b20 was nog zo goed als nieuw en kon hergebruikt worden.
Toplager (makkelijk eruit te trekken met 2 drukgroepboutjes).
[img] https://lh4.googleusercontent.com/-KmAx3...C01316.JPG[/img]
As
Complete as van een 240 - waar een m47 aan heeft gezeten inclusief de flens van de achteras (de steek van een 240 is anders en zowiezo een stuk zwaarder uitgevoerd dan van een 140.
[img] https://lh5.googleusercontent.com/-bfCra...C01303.JPG[/img]
NB
Wij hadden de M47 overgenomen zonder de bijbehorende as. De M47 had een flens voor een cardan-koppeling, niet voor een hardyschijf. Een aandrijfas met hardyschijf is wel zo fijn. We konden een 240-as overnemen met hardyaansluiting. Dan heb je dus nog wel een hardyflens nodig voor aan op de bak. Zowel aan de versnellingsbakkant als aandrijfas kant kun je de flenzen verwisselen.
Baksteun
De baksteun zou vooraf gezien het grootste probleem zijn, maar die viel alles mee!
Marc1970 had al aangegeven dat er in elke 140 gaten zijn voorbereid voor een automaat. Deze bakken zijn langer als de M40 de steun zit daardoor ook verder weg. Deze gaten zaten er gelukkig dus bij mij ook (dan wel niet helemaal volgeblubberd met tectyl en andere antieroest meuk, wat overigens erg goed heeft geholpen)
Nu is het zo dat als je de oude baksteun neemt van de 140 en deze plaatst in de gaten die bedoeld zijn voor de automaat dan kom je qua lengte precies goed uit! Tussen de bak en de baksteun zit dan nog een ruimte van ±4cm. Laat dat nou net de dikte zijn van het M47 rubber. ****A!
Je hebt dus wel het rubber+beugeltje van de m47 steun nodig.
Tot nu toe was het allemaal plug&play. Het enige wat we hebben moeten bijwerken zijn de gaten om het rubber tussen het beugeltje en de baksteun te monteren. De M47 komt namelijk te hoog uit als je de M40balk gebruikt. Als je dan het rubber ondersteboven op het beugeltje zet voorkom je dat het gat in de baksteun te laag uitkomt. (het stukje draadeind zit niet in het midden van het rubber dus ondersteboven geeft meer ruimte)
:peace::cheer2:Tada!:cheer2::peace:
[img] https://lh5.googleusercontent.com/-gJlpe...C01338.JPG[/img]
Was wel een leuke klus! En niet echt heel moeilijk er zaten alleen wat kleine dingen tegen.
zo zijn we volgens mij 1,5 uur bezig geweest om die !@#*#$%-flens van de achteras te krijgen
Volvo 142S - 1973
Felix
Felix