Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto uit 87 toch belastingvrij: hoe regelen we dit?
#42
Laatst gewijzigde versie bezwaarschrift belastingdienst

Voorbeeld bezwaarschrift<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Bezwaarschrift tegen beslissing d.d. ……, kenmerk …….., kenteken (kopie beslissing bijvoegen).<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Geachte inspectie,<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Onlangs heeft de belastingdienst een “beleidswijziging” afgekondigd die inhoudt dat mijn personenauto, met bovengenoemd kenteken, weliswaar in 2011 vanwege het bereiken van de leeftijd van 25 jaar mag gaan genieten van vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB), maar dat deze vrijstelling per 01-01-2012 weer vervalt. <o:p></o:p>
De website van de belastingdienst vermeldt hierover het volgende: <o:p></o:p>
· de huidige regeling vrijstelling MRB voor personenauto´s van 25 jaar en ouder vervalt op 01-01-2012;<o:p></o:p>
· in plaats daarvan komt een nieuwe regeling vrijstelling MRB, die niet langer geldt voor personenauto´s van 25 jaar of ouder, maar uitsluitend voor personenauto´s die vòòr 1 januari 1987 in gebruik zijn genomen; <o:p></o:p>
· de datum 1[SUP]e[/SUP] toelating zal daarbij bepalend zijn;<o:p></o:p>
· het bouwjaar of ouderdom van het voertuig spelen bij de beoordeling straks geen rol;<o:p></o:p>
· een onder de huidige regeling afgegeven vrijstelling kan in de nieuwe regeling worden ingetrokken.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Op basis van deze “beleidswijziging” heeft de belastingdienst aangekondigd dat het op ………toegekende recht op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 vervalt. <o:p></o:p>
Ik aanvaard uw beschikking om mij ingaande per …… 2011 vrijstelling MBR te verlenen, maar maak bezwaar tegen uw beschikking, waarin dit toegekende recht op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 wordt ingetrokken.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Motivering bezwaarschrift<o:p></o:p>
De gewijzigde wetstekst in artikel 72 van de wet op de motorrijtuigenbelasting, waarin de vrijstelling van belasting voor oldtimers wordt geregeld, is gebaseerd op een amendement van kamerlid Cramer c.s. dat door de 2[SUP]e[/SUP] en 1[SUP]e[/SUP] kamer is aangenomen in het jaar 2008 (kamerstuk 31 704). De gewijzigde wetstekst gaat in per 01 januari 2012 en beperkt de vrijstelling MBR ingaande per 01 januari 2012 tot voertuigen “die voor het eerst in gebruik zijn genomen vòòr 01 januari 1987”. Het criterium “datum eerste toelating” (in het vervolg: DET) wordt in het amendement en in de daarop gebaseerde gewijzigde wetstekst in art. 72 in het geheel niet vermeld. <o:p></o:p>
De belastingdienst zal daarom moeten aantonen dat de wetgever in 2008 DET bedoeld heeft, terwijl in de wet en in het amendement niet DET, maar ´datum eerste ingebruikname´, werd neergeschreven.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
De regelgeving omtrent DET is omstreeks 2009 gewijzigd. Om te begrijpen wat de wetgever in 2008 heeft bedoeld met ´datum eerste ingebruikname´ kan daarom de belastingdienst niet verwijzen naar omstreeks 2009 in de regelgeving aangepaste definities, want deze in 2009 (of later) gewijzigde regelgeving kon de wetgever in 2008 uiteraard nog niet kennen. <o:p></o:p>
De belastingdienst moet daarentegen de in 2008 geldende regelgeving in ogenschouw nemen. In 2008 gold de Regeling vaststelling datum eerste toelating van voertuigen (geldend tussen 01 juli 1997 en 01 mei 2009). <o:p></o:p>
Deze regeling beschrijft in art. 8 (voertuig eerder in gebruik genomen dan toegelaten) de mogelijkheid dat een voertuig voorafgaand aan de toelating in gebruik werd genomen: “indien een voertuig in gebruik is genomen reeds voor het tot het verkeer op de weg is toegelaten, wordt de datum van eerste toelating vastgesteld op de datum van fabricage of het modeljaar”. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Dit wetende, is het volstrekt onlogisch, dat de wetgever in 2008 DET bedoeld heeft, maar in plaats daarvan een omschrijving koos, die in de wet en regelgeving van 2008 niet met DET gelijk werd gesteld.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
De eerst aangewezen, meest rechtstreekse, bron om te kunnen bepalen wat de wetgever in 2008 bedoeld heeft met ´datum eerste ingebruikname, is de toelichting op het amendement (in het vervolg: de toelichting). Deze toelichting maakt van het amendement onlosmakelijk deel uit. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Welnu, de toelichting spreekt uitsluitend over voertuigen van 25 jaar of ouder en rept met geen woord over DET. Mocht de wetgever in 2008 beoogt hebben om DET in de wet op te nemen, waarom is dit dan niet gebeurd ? Het meest eenvoudige bewijs voor de stelling van de belastingdienst dat de wetgever DET bedoeld heeft, zou zijn indien de wetgever dit in de wet zou hebben neergeschreven, hetgeen dus niet het geval is.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Zoals gezegd, spreekt de toelichting uitsluitend over voertuigen van “25 jaar of ouder” en over “voertuigen ouder dan 25 jaar”. Hiermee wordt in het amendement Cramer c.s “datum eerste ingebruikname” gelijkgesteld aan de “ouderdom van het voertuig”, gelijk het huidige artikel 72 wet motorrijtuigenbelasting dit begrip hanteert. <o:p></o:p>
Dit is overigens in overeenstemming met artikel 8 in de regeling DET uit 2008, waarin DET wordt gelijkgesteld met datum van fabricage (ouderdom) van het voertuig, zodra een voertuig eerder in gebruik is genomen, dan toegelaten. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Ook in de reactie van staatssecretaris De Jager, kamerstuk 31 704, nr. 72, die het amendement van Cramer c.s. overigens heeft ontraden, wordt gesproken over “voertuigen van 25 jaar en ouder” en niet over voertuigen die “25 jaar geleden voor het eerst zijn toegelaten”. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Maar er is meer. Terwijl de belastingdienst spreekt van het vervallen van de vrijstelling voor personenauto´s van 25 jaar en ouder per 1 januari 2012, stelt de toelichting daarentegen dat de regeling wordt “bevroren”. De toelichting vervolgt : “Dit wil zeggen dat de voertuigen die 25 jaar of ouder zijn op 31 december 2011 onder de vrijstelling blijven vallen” Met andere woorden: voertuigen die in 2011 of eerder zijn vrijgesteld, omdat deze op 31 december 2011, of eerder, 25 jaar zijn geworden, behouden deze vrijstelling na de wetswijziging van 01 januari 2012.<o:p></o:p>
Uit de toelichting blijkt zonder enige twijfel dat de wetgever niet beoogt om eerder verleende vrijstellingen weer in te trekken. De wetgever beoogt evenmin, zo blijkt uit de toelichting, om de huidige vrijstellingsregeling te vervangen door een nieuwe regeling. De huidige regeling wordt “bevroren”, niet ingetrokken.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Uit de toelichting blijkt nergens dat de wetgever begripsomschrijvingen in de regelgeving wijzigt of dat de criteria “productiedatum”, “datum van fabricage”,”modeljaar”of “ouderdom” worden gewijzigd in “datum eerste toelating”. Laat staan dat wordt beargumenteerd waarom dit wenselijk zou zijn. Integendeel, de wetgever geeft in de toelichting aan dat de huidige regeling, waarin wordt uitgegaan van de ouderdom (fabricage datum) van het voertuig, wordt bevroren. In ongewijzigde vorm, derhalve. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Tenslotte stelt eveneens De Miljoenennota 2012 dat de vrijstelling van MRB blijft gelden voor motorrijtuigen die vòòr 1 januari 2012 ouder dan 25 jaar zijn geworden. <o:p></o:p>
De Miljoenennota stelt: “voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder wordt vrijstelling van motorrijtuigenbelasting verleend”, met uitzondering van auto´s “die na 1 januari 2012 ouder worden dan 25 jaar” (pagina 210).<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Conclusie<o:p></o:p>
Het criterium “datum eerste toelating (DET)”wordt niet vermeld in de gewijzigde wetstekst.<o:p></o:p>
De afgekondigde “beleidswijziging” waarin op initiatief van de belastingdienst het criterium “productiedatum” en “leeftijd” wordt vervangen door “datum eerste toelating” is bovendien geenszins door de wetgever beoogd, stemt niet overeen met de toelichting en is strijdig met de intenties van de wetgever. De door de wetgever afgekondigde aanpassing van de wet wordt door de belastingdienst op onjuiste wijze geïnterpreteerd. De “beleidswijziging” kan daarom geen stand houden.<o:p></o:p>
De toelichting op de aangenomen wetswijziging is duidelijk: De regeling wordt bevroren. Dit wil zeggen dat voertuigen die uiterlijk op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. <o:p></o:p>
Daaraan dient de belastingdienst, als uitvoerder van deze wetswijziging, zich te houden. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Gevraagde beslissing<o:p></o:p>
Bepleit wordt dat de afgekondigde “beleidswijziging” wordt ingetrokken en dat op deze beleidswijziging gebaseerde beschikkingen, die eerder toegekende rechten op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 weer doen vervallen, zoals de beschikking waartegen ik bezwaar maak, eveneens worden ingetrokken. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
<o:p> </o:p>
Antwoord


Berichten in dit topic
Auto uit 87 toch belastingvrij: hoe regelen we dit? - door cees weijers - 21 September 2011, 10:14

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Advies - auto leasen prive rosalietideman89 2 1.630 7 June 2023, 22:11
Laatste bericht: BartJu
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.928 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 10.263 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.755 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Auto uit zweden importeren volzuki 31 49.039 15 December 2017, 10:38
Laatste bericht: Jerry
  Stank (vislucht/rubber) in auto Boet 11 14.146 5 September 2016, 21:32
Laatste bericht: HSGHOR
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 90.442 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Welke auto/Volvo net zo betrouwbaar als mijn S60 2.4D? YinYang 8 12.108 24 November 2015, 16:34
Laatste bericht: 244dl
  Volvo 240 als eerste auto Hanatarash 72 58.807 14 November 2015, 15:02
Laatste bericht: DeBroeze
  In welke auto hoort dit onderdeel? jos245 8 8.643 21 September 2015, 10:10
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)