11 August 2011, 10:19
Maar een versnellingsbak laten zitten bij het vervangen van de zuigerveren?
Dat werkt toch helemaal niet prettig?
Het hele spul moet sowieso toch uit de auto, dus dan kun je de versnellingsbak er toch net zo goed even afhalen? Daar wordt het een stuk beter handelbaar van.
Zoals Jerry aangeeft staan die maten voor overmaten. Je kunt dus eigenlijk pas bestellen op het moment dat je zeker weet welke zuigers er bij jou in zitten.
Dat staat op de bovenkant van de zuiger ingeslagen.
Wat maakt overigens dat je je zuigerveren wilt vervangen?
Meestal staat versleten zuigerveren niet op zich en zul je ook iets moeten (laten) doen aan je cilinderwanden (opboren naar overmaat bijvoorbeeld).
Bij de B18 werd de compressie door Volvo geregeld met de hoogte van de kop.
Bij de B20 met de dikte van de koppakking. Hogere compressie is goed voor vermogen en starten, maar kan leiden tot pingelen (te vroeg spontaan ontbranden).
Een hoger octaangetal verkleint de kans op pingelen. Daarom zal het zoals Jerry schijft op LPG sowieso wel goed gaan met een 0,8 koppakking.
Rij je op benzine dan zou ik in combinatie met een 0,8 geen Euro 95 tanken, maar ook dat is een kwestie van proberen.
Dat werkt toch helemaal niet prettig?
Het hele spul moet sowieso toch uit de auto, dus dan kun je de versnellingsbak er toch net zo goed even afhalen? Daar wordt het een stuk beter handelbaar van.
Zoals Jerry aangeeft staan die maten voor overmaten. Je kunt dus eigenlijk pas bestellen op het moment dat je zeker weet welke zuigers er bij jou in zitten.
Dat staat op de bovenkant van de zuiger ingeslagen.
Wat maakt overigens dat je je zuigerveren wilt vervangen?
Meestal staat versleten zuigerveren niet op zich en zul je ook iets moeten (laten) doen aan je cilinderwanden (opboren naar overmaat bijvoorbeeld).
Bij de B18 werd de compressie door Volvo geregeld met de hoogte van de kop.
Bij de B20 met de dikte van de koppakking. Hogere compressie is goed voor vermogen en starten, maar kan leiden tot pingelen (te vroeg spontaan ontbranden).
Een hoger octaangetal verkleint de kans op pingelen. Daarom zal het zoals Jerry schijft op LPG sowieso wel goed gaan met een 0,8 koppakking.
Rij je op benzine dan zou ik in combinatie met een 0,8 geen Euro 95 tanken, maar ook dat is een kwestie van proberen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl

