11 July 2011, 20:00
2011.
Als eerste tijdens de koude blijkt mijn achterklep niet meer open te willen. Het slot blijft hangen. Dat is erg lastig, want de klep zit ook op de centrale vergrendeling. Gelukkig kun je de klep ook van binnenuit openen. Met een paraplu vanaf de achterbank lukt dat heel aardig. Maar toch maar even de kabel losgehaald.
Later, toen het weer wat aangenamer was. heb ik alle bewegende delen eens goed schoongemaakt en ontroest. Dat was meteen de oorzaak en de oplossing. Sindsdien functioneert alles naar wens.
Juni bracht lekkage aan de radiator. De radiator was terminaal lek. Wederom bleek Toms Classics de voordeligste en hij kon uit voorraad leveren. Dus dat probleem was ook weer snel opgelost.
Ook bleek het trage verlies van koelwater ineens voorbij. Kennelijk heeft er al heel lang (minimaal 2 jaar) een haarscheurtje gezeten.
Juli is weer APK tijd. Vandaag bij de garage geweest en fluitend weer terug gereden met een verse APK. Er was niets gevonden. Niet gek voor een auto van 20 jaar oud die regelmatig gebruikt wordt. Sinds de vorige APK ongeveer 23.500 km.
Wel waren er drie aandachtpunten:
-stuurkogel rechts vertoon speling.
- remblokken achter bijna versleten.
- En er zit geen dop op de LPG vulopening.
Sinds maart van dit jaar schijnt dit een nieuwe APK eis te zijn... Gelukkig had ik wel een dop in de auto liggen.
Wat zit er dus nu aan te komen:
- stuurkogel rechts
- remblokken achter
- distributieriem vervangen
- lekkage asje achter de riempouli verhelpen.
Uiteraard wordt er ook gewoon regulier onderhoud verricht, maar olie/filters/verdelerkap/etc. vermeld ik niet.
Als eerste tijdens de koude blijkt mijn achterklep niet meer open te willen. Het slot blijft hangen. Dat is erg lastig, want de klep zit ook op de centrale vergrendeling. Gelukkig kun je de klep ook van binnenuit openen. Met een paraplu vanaf de achterbank lukt dat heel aardig. Maar toch maar even de kabel losgehaald.
Later, toen het weer wat aangenamer was. heb ik alle bewegende delen eens goed schoongemaakt en ontroest. Dat was meteen de oorzaak en de oplossing. Sindsdien functioneert alles naar wens.
Juni bracht lekkage aan de radiator. De radiator was terminaal lek. Wederom bleek Toms Classics de voordeligste en hij kon uit voorraad leveren. Dus dat probleem was ook weer snel opgelost.
Ook bleek het trage verlies van koelwater ineens voorbij. Kennelijk heeft er al heel lang (minimaal 2 jaar) een haarscheurtje gezeten.
Juli is weer APK tijd. Vandaag bij de garage geweest en fluitend weer terug gereden met een verse APK. Er was niets gevonden. Niet gek voor een auto van 20 jaar oud die regelmatig gebruikt wordt. Sinds de vorige APK ongeveer 23.500 km.
Wel waren er drie aandachtpunten:
-stuurkogel rechts vertoon speling.
- remblokken achter bijna versleten.
- En er zit geen dop op de LPG vulopening.
Sinds maart van dit jaar schijnt dit een nieuwe APK eis te zijn... Gelukkig had ik wel een dop in de auto liggen.
Wat zit er dus nu aan te komen:
- stuurkogel rechts
- remblokken achter
- distributieriem vervangen
- lekkage asje achter de riempouli verhelpen.
Uiteraard wordt er ook gewoon regulier onderhoud verricht, maar olie/filters/verdelerkap/etc. vermeld ik niet.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo

