Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981
#12
Om het onderwerp centraal te houden onderstaande mailwisseling toegevoegd.

*********************************

Hi Daan,

Het installeren van een Lambda Sonde is erg eenvoudig. Van belang is om vooraf met de gasboer af te stemmen welk type je nodig hebt (waar de gasboer het best mee werkt).
Je hebt overigens verschillende typen met 1,2, en 4-aderige bedrading ik heb een standaard enkeldradige geplaatst op advies van de monteur.

Het is belangrijk dat de LS dicht bij de motor wordt geplaatst om de gassamenstelling goed te kunnen analyseren, ik heb hem dierect na de downpipe in het liggende deel geplaatst. Boor een gat wat voldoende ruim is om de LS te plaatsen waarbij hij de kant niet raakt. De schroefdraad was in mijn geval "M8 Fijndraad" (was even zoeken) welke ik bij een landbouwmechnisatiebedrijf heb kunnen vinden. De moer heb ik in de breedte doorgezaagd om hem minder dik te maken en over het gat gelast (pas later de LS installeren!).
De draad van de LS vanuit de motor onder je dashboard laten uitkomen met voldoende lengte.

Mijn LS koste meen ik ca. € 80,- dit is een prima investering als je beseft hoeveel beter de motor is af te stellen. Mocht je een afspraak met de gasboer willen maken kun je iig naar mijn casus refereren, die kan hij zich wel herinneren ;-)

Grt Coen


--------------------------------------------------------------------------------

Subject: RE: B21et op LPG (Necam)
Date: Sun, 29 May 2011 20:22:51 +0000


Beste Coen,


Wat komt er verder kijken bij het installeren van een lambdasonde? Je schroeft hem in de uitlaatpijp direct na het spruitstuk, en verder?a


Wellicht dat we dan ook even een bezoekje moeten brengen aan de betreffende gasboer waar jij bent geweest.


Groet,


Daan


-------------------------------------------------------------------------------
Subject: RE: B21et op LPG (Necam)
Date: Sun, 29 May 2011 22:12:51 +0200

Beste Daan,

Het probleem lijkt identiek te zijn en kan behoorlijk vervelend zijn als je bij een stoplicht snel wil wegrijden of wil accelereren vanuit laag toerental.

Necam is bij mijn weten het enige systeem waar een Turbomotor goed op presteerd zonderlast van backfire en dergelijke problemen. Ik heb overigens dezelfde verdamper (HP 135), deze heeft voldoende capaciteit voor het blok. Mijn verbruik was 1:6,5, het verbruik na reparatie is mijn nog niet bekend omdat ik nog niet heb getankt. Ik hoop op 1:8 dit moet naar vermeld te halen zijn.

Om een Turbo op Gas goed te meten en af te stellen adviseer ik je een kleine investering te doen in een lambda sonde, alleen bij metingen bij belasting weet je wat de motor echt doet.
Nog een tip. Probeer zo min mogelijk zelf te doen aan het gassysteem als je hier niet voldoende mee bekend bent, het wordt er zelden beter van.
Zoek liever een echt goede gasboer, deze zijn echter dun gezaaid.

Mvg Coen (Sil)



-------------------------------------------------------------------------------
Subject: B21et op LPG (Necam)
Date: Sat, 28 May 2011 09:57:14 +0000

Hallo Sil,


Via het forum vond ik topic over je turbo uit 1981 op LGP. Mijn vader heeft ook een turbo draaien op een Necam gasmengstuk. Ik herken het probleem wat je omschrijft. Als je het gaspedaal snel diep indrukt, houd de motor in. Als je het rustig opbouwt en in het hoge toerengebied blijft de motor trekken. Bij rustig rijden werkt het prima zo, maar even snel intrappen om in te halen is er dan niet bij. Ik heb altijd het idee dat de motor onder zijn vermogen presteerd. Begrijp ik uit je verhaal dat dit ook bij jouw het geval was en dat het nu is opgelost. Wat is nu je verbruik op LPG? (Bij mijn vader momenteel 1:7). En welke verdamper heb je in gebruik (ook een HP135?) Wellicht hebben ook wij te maken met hetzelfde 'probleem'. En mogelijk is ook hiervoor een oplossing te vinden zodat de motor nog beter gaat lopen. Ik hoor het graag.


Met vriendelijke groet,


Daan Heijn
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Berichten in dit topic
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981 - door Coenraad - 30 May 2011, 17:12
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981 - door edwin - 28 June 2011, 16:39
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981 - door edwin - 28 June 2011, 21:54

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.825 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.795 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.313 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.500 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.101 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.873 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.852 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.683 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.821 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.074 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)