Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981
#7
Gisteren mijn auto weer op mogen halen, als een kind zo blij. Motor loopt werkelijk geweldig, heerlijk koppel van hoog tot laag en een vlekkeloze stationairloop. Wel weer even wennen aan het vermogen na 6 weken in een Amazone B18 te hebben gereden.

Er waren twee problemen, de onregelmatige staionair en het smoren van de motor. Te beginnen met het smoren;

Bij rijden op gas smoorde de motor volledig bij volgas tot dat de turbo inkomt ca. 2500-3000 rpm. Bij halfgas en hogere toeren geen probleem. Onduidelijk was echter of het mengsel te arm of te rijk was bij belasting. Op advies van de gasspecialist een Lamba Sonde geplaatst, hiermee hebben we bij belasting de uitlaatgassen gemeten. Blijkt dat de motor verzoop door een te rijk mengsel.
Specifiek aan een turbo motor is de afwisselende onder- en overdruk in het inlaatspruitstuk, afhankelijk van de werking van de Turbo. Het gassysteem moet hiermee rekening houden omdat bij onderdruk in het spruitstuk het gas makkelijker binnenstroomt dan de inlaatlucht.
Het gassysteem heeft een regelklep om de toestroom te reguleren, deze reageert op de druk in het spruitstuk. Deze klep was defect waardoor het gas te eenvoudig toestroomde, ik vermoed dat het relatief hoge verbruik hier mede aan te wijten was (1:6,5).
De klep is vervangen en het probleem is weg, hoop dat het verbruik ook beter wordt.

Probleem van de onregelmatige stationair was minder duidelijk met name omdat de HG (?) waarde op 1400 kwam waar deze onder de 400 moet zijn. Na veel proberen is men er achter gekomen dat de ontsteking niet op tijd stond. Deze hebben ze overigens met een hamer uit het blok moeten rammen omdat deze vast zat gecorrodeerd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Willem van garage Wouda uit Wormerveer. Als je een gasboer zoekt die weet (echt weet) hoe deze systemen werken moet je hier zijn. Ik ben bij garages geweest die ronduit zeggen"GAs en turbo gaat niet samen, ik begin er niet aan".

Coen

Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Berichten in dit topic
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981 - door Coenraad - 24 May 2011, 20:40
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981 - door edwin - 28 June 2011, 16:39
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981 - door edwin - 28 June 2011, 21:54

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.825 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.795 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.313 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.500 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.101 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.873 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.852 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.683 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.821 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.074 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)