24 May 2011, 20:40
Gisteren mijn auto weer op mogen halen, als een kind zo blij. Motor loopt werkelijk geweldig, heerlijk koppel van hoog tot laag en een vlekkeloze stationairloop. Wel weer even wennen aan het vermogen na 6 weken in een Amazone B18 te hebben gereden.
Er waren twee problemen, de onregelmatige staionair en het smoren van de motor. Te beginnen met het smoren;
Bij rijden op gas smoorde de motor volledig bij volgas tot dat de turbo inkomt ca. 2500-3000 rpm. Bij halfgas en hogere toeren geen probleem. Onduidelijk was echter of het mengsel te arm of te rijk was bij belasting. Op advies van de gasspecialist een Lamba Sonde geplaatst, hiermee hebben we bij belasting de uitlaatgassen gemeten. Blijkt dat de motor verzoop door een te rijk mengsel.
Specifiek aan een turbo motor is de afwisselende onder- en overdruk in het inlaatspruitstuk, afhankelijk van de werking van de Turbo. Het gassysteem moet hiermee rekening houden omdat bij onderdruk in het spruitstuk het gas makkelijker binnenstroomt dan de inlaatlucht.
Het gassysteem heeft een regelklep om de toestroom te reguleren, deze reageert op de druk in het spruitstuk. Deze klep was defect waardoor het gas te eenvoudig toestroomde, ik vermoed dat het relatief hoge verbruik hier mede aan te wijten was (1:6,5).
De klep is vervangen en het probleem is weg, hoop dat het verbruik ook beter wordt.
Probleem van de onregelmatige stationair was minder duidelijk met name omdat de HG (?) waarde op 1400 kwam waar deze onder de 400 moet zijn. Na veel proberen is men er achter gekomen dat de ontsteking niet op tijd stond. Deze hebben ze overigens met een hamer uit het blok moeten rammen omdat deze vast zat gecorrodeerd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Willem van garage Wouda uit Wormerveer. Als je een gasboer zoekt die weet (echt weet) hoe deze systemen werken moet je hier zijn. Ik ben bij garages geweest die ronduit zeggen"GAs en turbo gaat niet samen, ik begin er niet aan".
Coen
Er waren twee problemen, de onregelmatige staionair en het smoren van de motor. Te beginnen met het smoren;
Bij rijden op gas smoorde de motor volledig bij volgas tot dat de turbo inkomt ca. 2500-3000 rpm. Bij halfgas en hogere toeren geen probleem. Onduidelijk was echter of het mengsel te arm of te rijk was bij belasting. Op advies van de gasspecialist een Lamba Sonde geplaatst, hiermee hebben we bij belasting de uitlaatgassen gemeten. Blijkt dat de motor verzoop door een te rijk mengsel.
Specifiek aan een turbo motor is de afwisselende onder- en overdruk in het inlaatspruitstuk, afhankelijk van de werking van de Turbo. Het gassysteem moet hiermee rekening houden omdat bij onderdruk in het spruitstuk het gas makkelijker binnenstroomt dan de inlaatlucht.
Het gassysteem heeft een regelklep om de toestroom te reguleren, deze reageert op de druk in het spruitstuk. Deze klep was defect waardoor het gas te eenvoudig toestroomde, ik vermoed dat het relatief hoge verbruik hier mede aan te wijten was (1:6,5).
De klep is vervangen en het probleem is weg, hoop dat het verbruik ook beter wordt.
Probleem van de onregelmatige stationair was minder duidelijk met name omdat de HG (?) waarde op 1400 kwam waar deze onder de 400 moet zijn. Na veel proberen is men er achter gekomen dat de ontsteking niet op tijd stond. Deze hebben ze overigens met een hamer uit het blok moeten rammen omdat deze vast zat gecorrodeerd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Willem van garage Wouda uit Wormerveer. Als je een gasboer zoekt die weet (echt weet) hoe deze systemen werken moet je hier zijn. Ik ben bij garages geweest die ronduit zeggen"GAs en turbo gaat niet samen, ik begin er niet aan".
Coen
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio