5 May 2011, 08:12
BartWillem schreef:Mijn tip (als ex-Amazon-rijder): geef liever een paar duizend Euro meer uit en koop in 1x een goede want je blÃjft sleutelen aan die dingen. :-\ Ik was zelf zo'n 2200 Euro verder en had ik alleen voornamelijk motorisch een hoop zaken aangepakt. Een Amazon is veel intensiever qua sleutelen dan een 240 (wat dat betreft is een 240 ideaal: het vergt weinig sleutelwerk en als dat wel het geval is dan is het eigenlijk zo gepiept) en vooral stil laten staan doet een Amazon niet goed.![]()
Geen rembekrachtiging gaat op zich wel, maar het is raadzaam om wel een bekrachtiger in te bouwen. Die dingen zijn ongeveer 350 Euro (voor een nieuwe, zet er aub geen tweedehands rommel onder of je moet levensmoe zijn) en het inbouwen is goed zelf te doen. Een gescheiden remsysteem is bij de B20's van 1968-1970 toegepast en remt niet slechter dan bijvoorbeeld een 440.
B18 is snel zat, maar een B20 is toch een stuk krachtiger en wat zuiniger (hij hoeft namelijk minder hard te werken). Als je een B18 met dubbele carburateur hebt dan heb je weer lekker veel vermogen (wel wat onzuiniger).
De zaken waar je op moet letten bij een Amazon:
- motor mag niet "als een zonnetje" lopen maar moet schommelen qua toerental. Loopt 'ie tà netjes/strak dan weet je dat 't ver versleten is;
- de Amazons roesten hard bij: binnenschermen, balken links en rechts als je de motorkap opent, ribbeldelen achter (en het stukje wat erboven zit), dorpels en onderaan bij de portieren. Dorpels en kriksteunen ook goed in de gaten houden.En bij lekkage van de voorruit zijn de bodemplaten links- en rechtsvoor vaak ook rot.
Aan een Amazon (de beste Volvo ooit) hoef je, buiten het reguliere onderhoud, niet te sleutelen althans, zÃker niet meer dan aan een 240.
Een rembekrachtiger heb je niet persà nodig je moet alleen iets harder trappen.
B18 is de beste motor die je in je Amazon kan wensen.
Motor hoort te lopen als een zonnetje en moet zÃker niet schommelen in toerental (grootste bullshit ooit gelezen).
Amazons roesten minder hard dan 240's maar omdat ze doorgaans ouder zijn kunnen ze wel eens goed verrot zijn.
Groeten van Frans