15 April 2011, 18:59
He, ik las wat spook verhalen over de D24 blokken.
Bij zware belasting zouden de blokken maar 100.000 km meegaan. Mijn vraag is. Wat verslijt er dan zo rap? Neemt de compressie af? Is dit dan via de cilinder wand of door klepzetels?
Ook het olie verbruik zou een heikel punt zijn. Hoe ontstaat dit verbruik dan? werderom via lekkage aan de cilinder wanden of klepzetels? Of lekt het ergens anders naar toe? (koelwater, of op de straat)
Er zou ook verschil zijn tussen zwarte en groene blokken, respectievelijk voor 1983 en daarna. De latere versie zou een stuk beter zijn. Kan iemand hier iets van bevestigen?
Wat zijn de ervaringen bij hoge KM-standen? Heeft iemand al een dieselblok in de sloot gegooid omdat hij het amper deed.
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met oude Mercedes Diesels. Daar zijn de cilinderwanden en zuigerringen bij sommige typen een zwak punt.
Wat zijn indicatoren voor een goed of slecht blok? Is een compressie test veel zeggend? Carter druk uit de bijvul dop? Is makkelijk aanslaan een belangrijk punt?
Bij zware belasting zouden de blokken maar 100.000 km meegaan. Mijn vraag is. Wat verslijt er dan zo rap? Neemt de compressie af? Is dit dan via de cilinder wand of door klepzetels?
Ook het olie verbruik zou een heikel punt zijn. Hoe ontstaat dit verbruik dan? werderom via lekkage aan de cilinder wanden of klepzetels? Of lekt het ergens anders naar toe? (koelwater, of op de straat)
Er zou ook verschil zijn tussen zwarte en groene blokken, respectievelijk voor 1983 en daarna. De latere versie zou een stuk beter zijn. Kan iemand hier iets van bevestigen?
Wat zijn de ervaringen bij hoge KM-standen? Heeft iemand al een dieselblok in de sloot gegooid omdat hij het amper deed.
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met oude Mercedes Diesels. Daar zijn de cilinderwanden en zuigerringen bij sommige typen een zwak punt.
Wat zijn indicatoren voor een goed of slecht blok? Is een compressie test veel zeggend? Carter druk uit de bijvul dop? Is makkelijk aanslaan een belangrijk punt?

