22 March 2011, 22:53
Hmmmmm, ik ben er nog niet helemaal uit met het LPG-systeem........
Ik zit er namelijk aan te denken om toch op alles op dampgas injectie te zetten, aangestuurd door MegaSquirt.
Waarom?
Wanneer ik de huidige verdamper wil gaan gebruiken moet ik alsnog een benzine-systeem gaan regelen. Ongeacht of dit K-jet of LH2.4 is. De K-Jet heb ik liggen, maar hiervan weet ik niet of het uberhaupt gaan werken. LH2.4-spullen zou ik dan aan moeten gaan schaffen.
Daarnaast zit ik in m'n maag met dat venturistukje. Volgens mij gaat dat een aardige restrictie vormen in het inlaat-systeem en mijn doel was wel om het rendement van de motor te gaan verhogen. "Maar dat is toch simpelweg op te lossen door de turbo-druk te verhogen?" Ja, inderdaad, maar alles wat de turbo meer moet verpompen kost meer energie, dus verlaagd dat het rendement van de motor.
Indien ik alles op MegaSquirt ga draaien behoud ik mooi een open inlaat, kan ik meteen de ontsteking aansturen en naar eigen wens inregelen. Helaas moet ik dan weer wel een andere verdamper, LPG-injectorrail enzo aanschaffen. Maar hiervan valt de prijs me nog mee (330 euro): http://www.bs-autotune.nl/shop/product_i...cts_id/151
Daarnaast nog een MegaSquirt II erbij (dikke 200 euro).
Dan kunnen we iig wel serieus aan de slag.
Eerst maar eens de boel voorbereiden, dat wil zeggen:
- Versnellingsbak (M46) lekt olie. Wou er dus een nieuw pakking-setje in doen.
- Als ik dan toch bezig ben; nieuwe koppeling (van turbo of diesel)
- Een keer de carterpan wisselen (met eentje waarop een olie-afvoer zit voor turbo). Moet ik nog wel eerst maken
- Dan kan ik er mooi een keer de intercooler inbouwen.
- Kabelboom voor MS voorbereiden. Waarschijnlijk het spruitstuk van een B230F monteren.
- Uitlaat voorbereiden; effe gauw een keer, turbo + uitlaatspruitstuk monteren en een uitlaat in elkaar bakken.
- Wanneer ik dan een keer zin en tijd heb kan ik de huidige B19E cilinderkop vervangen door een 405. Deze kop moet nog uitgelitert worden en wil ik laten afvlakken zodat deze een compressieverhouding gaat geven van 1:10.5
- Dan kan ik mooi meteen overstappen naar een T-nokkenas (kan ik alvast monteren in de kop en kleppen stellen).
Ik wil dan de motor op 2 mappings laten draaien; 1 voor LPG en 1 voor Euro95/98.
Mocht ik bang zijn voor pingelen (op benzine), dan kan ik er altijd nog een boost-control-regeling in maken (welke de turbo-druk terugregelt bij het rijden op benzine).
Moet allemaal opzich wel te doen zijn, toch?
't enige probleem is dat de auto m'n dagelijks vervoer is. Mag dus maximaal 2 dagen stil staan (in het weekend)......
Ik zit er namelijk aan te denken om toch op alles op dampgas injectie te zetten, aangestuurd door MegaSquirt.
Waarom?
Wanneer ik de huidige verdamper wil gaan gebruiken moet ik alsnog een benzine-systeem gaan regelen. Ongeacht of dit K-jet of LH2.4 is. De K-Jet heb ik liggen, maar hiervan weet ik niet of het uberhaupt gaan werken. LH2.4-spullen zou ik dan aan moeten gaan schaffen.
Daarnaast zit ik in m'n maag met dat venturistukje. Volgens mij gaat dat een aardige restrictie vormen in het inlaat-systeem en mijn doel was wel om het rendement van de motor te gaan verhogen. "Maar dat is toch simpelweg op te lossen door de turbo-druk te verhogen?" Ja, inderdaad, maar alles wat de turbo meer moet verpompen kost meer energie, dus verlaagd dat het rendement van de motor.
Indien ik alles op MegaSquirt ga draaien behoud ik mooi een open inlaat, kan ik meteen de ontsteking aansturen en naar eigen wens inregelen. Helaas moet ik dan weer wel een andere verdamper, LPG-injectorrail enzo aanschaffen. Maar hiervan valt de prijs me nog mee (330 euro): http://www.bs-autotune.nl/shop/product_i...cts_id/151
Daarnaast nog een MegaSquirt II erbij (dikke 200 euro).
Dan kunnen we iig wel serieus aan de slag.
Eerst maar eens de boel voorbereiden, dat wil zeggen:
- Versnellingsbak (M46) lekt olie. Wou er dus een nieuw pakking-setje in doen.
- Als ik dan toch bezig ben; nieuwe koppeling (van turbo of diesel)
- Een keer de carterpan wisselen (met eentje waarop een olie-afvoer zit voor turbo). Moet ik nog wel eerst maken

- Dan kan ik er mooi een keer de intercooler inbouwen.
- Kabelboom voor MS voorbereiden. Waarschijnlijk het spruitstuk van een B230F monteren.
- Uitlaat voorbereiden; effe gauw een keer, turbo + uitlaatspruitstuk monteren en een uitlaat in elkaar bakken.
- Wanneer ik dan een keer zin en tijd heb kan ik de huidige B19E cilinderkop vervangen door een 405. Deze kop moet nog uitgelitert worden en wil ik laten afvlakken zodat deze een compressieverhouding gaat geven van 1:10.5
- Dan kan ik mooi meteen overstappen naar een T-nokkenas (kan ik alvast monteren in de kop en kleppen stellen).
Ik wil dan de motor op 2 mappings laten draaien; 1 voor LPG en 1 voor Euro95/98.
Mocht ik bang zijn voor pingelen (op benzine), dan kan ik er altijd nog een boost-control-regeling in maken (welke de turbo-druk terugregelt bij het rijden op benzine).
Moet allemaal opzich wel te doen zijn, toch?
't enige probleem is dat de auto m'n dagelijks vervoer is. Mag dus maximaal 2 dagen stil staan (in het weekend)......