28 February 2011, 17:57
Voor verdamper turbo ombouwen zou ik eens google checken en dan vooral op Australische fora rondneuzen. Ook op youtube kun je vanalles vinden.
De buitenmaat van de venturi is volgens mij 50mm. Gasklep van de 244 52mm, moet makkelijk aansluiten. Welke maat je ook gebruikt, hij hoort inderdaad voor de gasklep. Niet te ver. Maak er geen draw through setup van, dat is vragen om problemen.
Die streamer LPG vernturis kun je trouwens in alle maten op ebay kopen. Kosten 20 euro excl verzendkosten.
LPG verdamper is erg simpel. Als je hem op een atmosferische motor zet sluit men de vacuumaansluiting niet aan, zodra je met een turbo gaat werken moet je zorgen dat de verdamper een vacuum/boost signaal krijgt.
Verder zitten er geen andere dan de normale aansluitingen op (water in/uit, gas in/uit)
Filmpje legt het in principe allemaal uit.
http://www.youtube.com/watch?v=qGZeDrf-5Kk
Niet over gedacht om LPG only te gaan? K-jet van de B19 zal vast aan te passen zijn maar maakt het geheel niet betrouwbaarder. Kjet van een B21ET kan natuurlijk ook maar er zijn meer slecht lopende K-jet auto's dan fatsoenlijk afgestelde motoren. Als het goed loopt is het meestal wel betrouwbaar.
Misschien ljet overwegen (a la 300 power.com?) super eenvoudige kabelboom omdat het toch maar injectie apart is. Bewezen dat het met turbo werkt, super cheap. Goed genoeg om op te starten en waarschijnlijk nog wel meer.
Misschien Peter Schmidt van 300 power eens contacteren.
Hoe ga je de ontsteking regelen?
Is verder geen rocket science, zoals gezegd, op Australische fora vind je alle kennis die je nodig hebt. Daar zijn ze toch aanzienlijk verder met performance en LPG en gebruiken ze nog veel normale verdampers. (overheid is daar erg pro-LPG)
Kunt er eventueel ook nog een lambda regeklep bij zetten, kosten +-30 euro in Polen.
Wideband lijkt me bij het afstellen wel erg handig/een must!
Nog wat links:
http://www.fullboost.com.au
http://www.ragelpg.com.au/
http://forums.justcommodores.com.au
http://www.xfalcon.com/forum
http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/au-c...erformance
De buitenmaat van de venturi is volgens mij 50mm. Gasklep van de 244 52mm, moet makkelijk aansluiten. Welke maat je ook gebruikt, hij hoort inderdaad voor de gasklep. Niet te ver. Maak er geen draw through setup van, dat is vragen om problemen.
Die streamer LPG vernturis kun je trouwens in alle maten op ebay kopen. Kosten 20 euro excl verzendkosten.
LPG verdamper is erg simpel. Als je hem op een atmosferische motor zet sluit men de vacuumaansluiting niet aan, zodra je met een turbo gaat werken moet je zorgen dat de verdamper een vacuum/boost signaal krijgt.
Verder zitten er geen andere dan de normale aansluitingen op (water in/uit, gas in/uit)
Filmpje legt het in principe allemaal uit.
http://www.youtube.com/watch?v=qGZeDrf-5Kk
Niet over gedacht om LPG only te gaan? K-jet van de B19 zal vast aan te passen zijn maar maakt het geheel niet betrouwbaarder. Kjet van een B21ET kan natuurlijk ook maar er zijn meer slecht lopende K-jet auto's dan fatsoenlijk afgestelde motoren. Als het goed loopt is het meestal wel betrouwbaar.
Misschien ljet overwegen (a la 300 power.com?) super eenvoudige kabelboom omdat het toch maar injectie apart is. Bewezen dat het met turbo werkt, super cheap. Goed genoeg om op te starten en waarschijnlijk nog wel meer.
Misschien Peter Schmidt van 300 power eens contacteren.
Hoe ga je de ontsteking regelen?
Is verder geen rocket science, zoals gezegd, op Australische fora vind je alle kennis die je nodig hebt. Daar zijn ze toch aanzienlijk verder met performance en LPG en gebruiken ze nog veel normale verdampers. (overheid is daar erg pro-LPG)
Kunt er eventueel ook nog een lambda regeklep bij zetten, kosten +-30 euro in Polen.
Wideband lijkt me bij het afstellen wel erg handig/een must!
Nog wat links:
http://www.fullboost.com.au
http://www.ragelpg.com.au/
http://forums.justcommodores.com.au
http://www.xfalcon.com/forum
http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/au-c...erformance