28 January 2011, 22:22
flip_21 schreef:35 jaar sleutelervaring is ook geen argument... er van uitgaande dat we hier allemaal enig technisch inzicht hebben moet het toch duidelijk zijn dat als je goed uitkijkt wat je doet je best standaard veren ietwat kunt inkorten (en dan heb ik het dus niet over 10cm verlagen...)Veren moet je gewoon niet zelf willen inkorten, door het zagen / slijpen whatever verander je o.a. ongecontroleerd de werking cq demping van de veer. Je verandert dus de veerkarakteristiek. Hierdoor heb je geen idee wat de auto gaat doen bij in- of uitveren. Dat is maar afwachten. Ik praat hier ook nog niet eens over noodsituaties hoe de auto zich dan houd.
edit: verlagingsveren van de bekende merken hebben ook nog wel eens de neiging net wat te los te liggen... dus wat je daar dan mee opschiet?
Bij origineel ingekorte veren (schroefset en/of verlaginsveren) zijn de karakteristieken van bekend en is voorspelbaar wat de auto doet bij in- of uitveren, noodsituaties, etc. Daar hebben ze speciale testen voor die je gewoon niet kunt doen op de 'gewone' weg en eigenlijk als eigenaar van zo'n auto ook niet moet willen proberen op de weg.
Goede verlaginsveren liggen absoluut niet te los in de schotels, prutstroep / knakenzooi wel ja. Dat ben ik met je eens.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983