1 December 2010, 10:05
CNG is nog eens 20-30% goedkoper dan LPG en je wegenbelasting blijft op benzine tarief. Het is lastig rekenen omdat CNG in Kg of m3 gaat en niet in lt.
Een thuistankinstallatie heeft inderdaad onderhoud nodig, eigenlijk net als elke zuigercompressor: af en toe olie verversen. Na een aantal jaren/draaiuren kan het nodig zijn om de zuigerveren te vervangen en de cilinderwanden te herzien. Dan heeft de compressor zich waarschijnlijk al 2x terugverdient. Een tanksessie duurt ongeveer 2-3 uur, dus voor je gaat slapen is de auto al vol.
De inbouw van het systeem is wel duurder dan van LPG. Een import van een bestaande volvo uit Duitsland of Italië is een reëel alternatief. Met thuistanken ben je onafhankelijk van de olieboeren, geen zegeltjes, geen airmails, maar een spotgoedkope brandtstof. Met de nutsbedrijven zijn doorgaans betere lange termijn afspraken te maken met bepaalde tariefplannen, dan tankstations. Geen verassingen dus. Zakelijk gezien is CNG nog intessanter: het gas is net iets goedkoper dan voor een partculier, de CNG auto en installatie valt onder de EIA.
Jerom van Roosmalen
http://www.osomo.nl
Een thuistankinstallatie heeft inderdaad onderhoud nodig, eigenlijk net als elke zuigercompressor: af en toe olie verversen. Na een aantal jaren/draaiuren kan het nodig zijn om de zuigerveren te vervangen en de cilinderwanden te herzien. Dan heeft de compressor zich waarschijnlijk al 2x terugverdient. Een tanksessie duurt ongeveer 2-3 uur, dus voor je gaat slapen is de auto al vol.
De inbouw van het systeem is wel duurder dan van LPG. Een import van een bestaande volvo uit Duitsland of Italië is een reëel alternatief. Met thuistanken ben je onafhankelijk van de olieboeren, geen zegeltjes, geen airmails, maar een spotgoedkope brandtstof. Met de nutsbedrijven zijn doorgaans betere lange termijn afspraken te maken met bepaalde tariefplannen, dan tankstations. Geen verassingen dus. Zakelijk gezien is CNG nog intessanter: het gas is net iets goedkoper dan voor een partculier, de CNG auto en installatie valt onder de EIA.
Jerom van Roosmalen
http://www.osomo.nl
42 GT '79<br />240 GLT '88<br />240 SP '93