Topics: 163
Het metronetwerk in rotterdam is vrij uitgestrekt, ik woon er ook in de buurt.
Misschien woon je om de hoek.
Brandend olielampje kan ook een erg versleten motor betekenen, de vragen van Jambon zijn dan wel belangrijk.
Topics: 2
Auto staat nu in Zwijndrecht bij mn ouders (daar heb ik hem nog voordat hij ging branden naartoe gereden).
- ongeveer 330.000 kilometer, dat zegt het klokje in ieder geval.
- bij ieder toerental brandt het lampje, dus als ik gas geef blijft hij gewoon branden
- stationair loopt hij de ene keer wel wat mooier dan de andere, maar echt kloppen is het niet. gastoevoer moet volgens mij wel een keer worden afgesteld.
Topics: 288
je zou nog ff een andere oliezender kunnen proberen, zien wat die naar het lampje stuurt, of sluit r direct een olidruk meter op aan, weet je waar je aan toe bent..
worst case, Ik denk anders in deze volgorde.. Tandwiel(en) stuk, komt door slijtage welke of door leeftijd kan komen, of (mede) opgewekt door versleten hoofdlagers die op hun beurt middels de krukas verkeerde krachten op deze tandwielen loslaat en overmatig gaan slijten en dus sneuvelen.
Afstelling van eea is zeker aan te raden, moet sowieso kloppen voordat je andere zaken kunt beoordelen..
Als je hem met de hand rondtornt, heb je dan genoeg weerstand? Ik denk even i d richting van compressie tav het "trekken" van de motor, alhoewel ik een 164 nooit echt sneller heb kunnen vinden (overigens nooit de E's ervaren..)
Maar anders gedacht, ik heb zelf ooit enkele versleten B20's gehad die alleen maar lekkerder gingen lopen en boven 1op12 uitkwamen, door de langzaam wegebbende interne weerstand zeg maar..
Wat zijn de zwakke punten van een B30?
330K is wel respectabel..
Ik zal het weekend een nieuw zendertje proberen te plaatsen.
Tandwiel (fiber) is wel een bekend zwak punt van de B30, dus dat hoeft niet persee te duiden op ernstige slijtage. Als het waar is zoals je stelt dat je verbruik omgekeerd evenredig is met de slijtage van het blok dan kan ik nog wel een miljoen km's rijden

1 op 4 op LPG, maar ook dat zal deels aan de afstelling liggen.
1 miljoen kan altijd natuurlijk, maar ongereviseerd zal het je niet lukken, dan kun je zo ongeveer een potlood tussen de zuigers en cilinderwand stoppen..

(overigens had de lokale Mazda dealer een uitleen 626 van een later type met bijna 1 miljoen op de klok met alleen normaal onderhoud en ongeopend blokje..)
M'n zwager had ooit een 1800E (lang geleden) en probeerde daar de Vauxhall GS/E en Capri RS van z'n studiematen mee bij te houden, dat ging dus niet, uiteindelijk was het dus zo dat ie compleet op was en af en toe aan de kant moest om af te koelen, vervolgens bleef het lampje weer ff uit en reedt ie weer.. ff..
Topics: 163
Kan ook zijn dat het stekkertje losbungelt (of juist blank is geworden en contact maakt) Ik weet even niet meer of het een maak- of breeksysteempje is.
Alleen verklaart dat het soms aan soms uit niet, dus redelijk onwaarschijnlijk.
breek, bij niet lopen brand ie..
Topics: 82
Het fiber tandwiel is een normaal slijtage onderdeel, net als de distributieriem in een moderner blok. Een zwak punt vd B30 zou zijn de koeling vd achterste twee cilinders.
1:4 is wel erg dorstig, daar zal ongetwijfeld iets mis zijn, 1:6 moet kunnen. Meet bv de compressie eens.
In 1969 was het benzineverbruik nog vrij redelijk, 1:7,5. Hier een leuke road test:
http://www.volvoclub.org.uk/roadtests/16...ay1969.pdf
Vreemd dat het olielampje na 20 s al gaat branden, de olie is dan nog dik en zou een goeie oliedruk moeten opleveren, zelfs met slijtage aan lagerschalen, pomptandwielen etc. Misschien kan je het filter nog eens vervangen.
Voor de oliepomp zit een 'filter' met gaatjes van ca. 1 mm, daar kan een hoop fiber gruis doorheen wat allemaal in het filter blijft steken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
misschien blijft het kogeltje in de pomp (een beetje) plakken..
Heb in ieder geval maar even een nieuw oliefilter + oliedrukzender besteld. Eerst dit weekend kijken of het dat zendertje is, maar dat lijkt me eigenlijk sterk omdat hij pas na een seconde of 20/30 begint te branden.
Als ik mn olie eruit haal, kan ik deze zeven en opnieuw gebruiken? hij zit er namelijk nog geen 200 km in.