Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Rubicon schreef:En deze bewering klopt helaas ook niet, ik heb een penta B30 in m'n auto liggen en daar zat toch wel degelijk een fiber tandwiel in. De koelwaterpomp wordt aangedreven door de moer die het grote tandwiel bijeenhoudt. Dus er is geen sprake van een grotere belasting van het tandwiel..
Mijn literatuur zegt ook wel degelijk dat "stalen tandwielen ook wel in pentablokken terug zijn te vinden". Verder niet gespecificeerd. Zou er kunnen uit afleiden dat ze in een aantal, maar niet alle pentablokken werden toegepast?
Toen ik net in het volvo wereldje terechtkwam probeerde men mij ook te beweren dat alle B30E motoren voorzien waren van stalen tandwielen. Inmiddels neem ik het meeste wat er geroepen wordt met een korreltje zout :
Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Net als dat volvo zogenaamd vanaf '69 op metrisch is overgegaan :-X
en dat volvo's vanaf 19?? standaard achtergordels hebben. Er is soms echt geen pijl op te trekken, want blijft de raarste dingen tegenkomen.
Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Hoppakee,
Tandwielen vervangen door aluminium versie (bij tinustechniek).
Er zat wel wat rommel in de olie, uiteraard hebben we die ook maar even vervangen (20W50).
Koelvloeistof, oliefilter en klepdekselpakking ook vervangen.
Helaas paste de distributiedekselpakking niet, maar dat is met vloeibare pakking opgelost.
Van Lochem naar Rotterdam gereden, en hij ging weer als vanouds. Hij maakt ook een stuk minder geluid, maar dat is wel logisch gezien het feit dat de tandwielen een eind op waren.
Helaas rij ik nog altijd 1 op 4 (groot deel snelweg), dat vind ik toch wel fors. Misschien binnenkort alles maar eens af (laten) stellen.
De onderkant van de auto bleek erg hard (alleen wat roest op de achterklep, volgens mij heeft hij erg veel binnen gestaan in de afgelopen 38 jaar.
Het plan is ook zeker om hem deze winter bij een vriend binnen te zetten. Ik heb toch nog geen winterbanden, en ben gelukkig in het bezit van een ov-kaart. Voordat ik mn ruitjes gekrabt zou hebben zit in al lang en breed in de metro (daar woon ik naast). Omdat de auto zo weinig roest heeft ben ik toch echt van plan om er nog heel wat jaartjes van te genieten, dan lijkt binnen overwinteren me geen overbodige luxe.
Nu maar eens op zoek naar achtergordels en nog wat kleine dingetjes. (weet iemand wat die op de vkb ongeveer kosten?)
Foto's volgen
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2010
Mooie wagen hoor... De pook is van een 140... ik heb eenzelfde (ook met 140 pook/versnellingsbak), die gaat weer teruggebouwd worden naar originele configuratie: B30A met automaat...
Berichten: 9.851
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Waarom zou deze niet origineel zijn? Ik heb een brochure van modeljaar 72 waar precies deze pook instaat. 164's zijn geleverd met handbakken, heel gewoon. De M400 en M410. De 140 versnellingsbak (M40, M41) past niet eenvoudig achter de B30.
De ouderen hadden de grote biljartbal pook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
En helaas sta ik weer stil >
Nadat ik de auto van de achterhoek naar Rotterdam had gereden, heeft hij 2 dagen stil gestaan. Daarna reed ik weg vanaf de parkeerplaats en begon het olielampje te branden.
Uiteraard brandt het lampje zodra ik het contact aan zet, maar na ongeveer 20 seconden na het starten van de motor begint hij (eerst zachtjes) weer te branden. Het reageert volgens mij niet echt op toerental.
Zou het vuil van het tandwiel zijn dat alsnog in mn oliefilter terecht is gekomen? er zit net een nieuw filter en olie in (200km)
Iemand enig idee wat er loos kan zijn?
Berichten: 6.711
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Misschien zit er niet genoeg (meer) in?
Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2010
Dat was ik vergeten te vermelden idd
Oliepeil is goed (ook koud), en er zit 20w50 in. Dat lijkt me met deze temperaturen nog niet echt een groot probleem.
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Is het enkel het olielampje dat is gaan branden? Zacht brandende lampjes in het dashboard kunnen ook nog wel eens wijzen op een haperende dynamo of alternator.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Je weet natuurlijk nooit hoe er van te voren me omgesprongen is. Er kan sludge in zitten wat zich bv nu in het overdrukklepje van de olipomp heeft verzameld, losgeweekt nadat je de verse olie hebt toegebracht..
wat zijn de km's? Welk toerental heb je het over? "klopt" ie bij stationair?