Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
gaat niet vanzelf natuurlijk, vakantie tussendoor en zo, filmpje testrit lijkt me wel leuk...(de electra rekening zal toch wel betaald zijn..?!)
Ben benieuwd of we als consument ooit de mogelijkheid krijgen om voor normale prijzen deze en soortgelijke ontwikkelingen makkelijker zelf te kunnen toepassen (voor de handigerds), anders blijft het bij "eenlingen" en naar Discovery kijken..
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Eindelijk!! Mijn site is weer geupdate. 8)
Bedankt voor jullie geduld!
Het is erg druk geweest de afgelopen tijd in mijn normale werk, maar gelukkig heb ik toch nog redelijk veel kunnen doen aan het elektrische Volvo project.
Zie de laatste 4 updates op:
http://www.electricvolvo.com
P.S. Ondertussen ook nog een derde Volvo 240 GL Classic 1993 opgehaald uit Zweden. Deze is naar mijn moeder gegaan, die wilde, na vele jaren Saab te hebben gereden, eindelijk ook een Volvo!
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 69
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2010
Hier moet je een erg uitgebreide algemene technische kennis voor hebben, erg knap, petje af!
Ik ga het volgen...
Mvg Patrick<br /><br />Volvo restauratie en reparatie!<br />Voor elke lasklus
www.lasklus.nl
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Was benieuwd naar het volgende:
Je gebruikt een normale versnellingsbak met koppeling? Geeft dit geen ruwe overgang bij het schakelen? De benzinemotor valt vrij vlot terug in toeren als je gas loslaat en koppeling intrapt. De elektromotor heeft een stuk minder frictie en zal dit minder snel doen. Voordeel is wel dat de elektromotor stukken minder kinetische energie heeft en dus een mindere klap op de koppeling zal geven dan ik misschien verwacht.
Verders: Chapeau voor de uitvoering van dit project, ziet er degelijk en professioneel uit allemaal!
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
heeft een E-auto überhaupt een versnellingbak nodig? (behalve een voor- achteruit selectie..) Een electromotor kan toch veel meer toeren draaien? Voor m'n gevoel zou dan juist een automaat handiger lijken..
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik zou ook voor een handbak gekozen hebben ivm aanhanger bergen enz en de automaat geeft weer meer verliezen in de aandrijflijn.
Of ik zou wat meer ombouwen en een variometic erin knutselen.
Ik heb zelf ook vaak zitten denken aan zo,n project en kwam dan vaak uit op een oud dafje om te gebruiken
als basis.
Maar als ik nu iets zou gaan bouwen dan werd het op basis van een vroege 245.
Ik blijf dit project ook met grote belangstelling volgen,leuk dat er weer wat gedaan is trouwens.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 469
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Volgens mij heb je helemaal geen versnellingsbak nodig, alleen maar iets om te zorgen dat je Of vooruit OF achteruit gaat.
Een electromotor is niet te vergelijken met een "traditionele motor"
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Klopt volgens mij heb je voor gewoon gebruik geen bak nodig maar aan de meeste volvo,s
hangt een trekhaak en dan is een vertragingsbak best handig.
Dan kan je toch wat makkelijker wegkomen met minder opstartstroom.
Ook kan je dan met een kleinere electromotor gaan werken omdat versnellen met een auto meer
energie en koppel vraagt dan op snelheid blijven.
En als je je electrische sloep voor de winter weer uit het water trekt op de boten helling kan dat
natuurlijk veel makkelijker met een vertragingsbak er tussen.
Zie het maar als een lage giering bij een vrachtwagen of een 4x4.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Het zal zonder versnellingsbak best werken, maar de opstartstromen zullen ontzettend hoog worden. Of men moet gebruik maken van een wisselstroommotor met frequentieregelaar (daarom maakt een Prius zo'n irritant piepend geluid). Een goed alternatief is dus een versnellingsbak gebruiken. Over aandrijfverliezen: ik denk dat de aandrijfverliezen van een Dafje niet te zuinig zijn.
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Een elektrische aandrijving heeft inderdaad in principe geen versnellingsbak nodig. Een elektromotor heeft maximaal koppel vanaf stilstand, en kan tot wel 10000 of meer toeren draaien, waardoor schakelen nauwelijks nodig is. Voor mijn project heb ik gekozen voor handhaving van de originele M47 vijfversnellingsbak en bijbehorende koppeling, omdat dit de architectuur van de auto zoveel mogelijk origineel laat. Enerzijds is dat mooi omdat de auto dan zo origineel mogelijk blijft (voor mijn bijzondere 240 GL Classic een pluspunt), anderzijds maakt dat het conversietraject een stuk eenvoudiger. Nu is het namelijk (even simpel gezegd) een kwestie van alleen maar de benzinemotor vervangen door de elektromotor en een adapter maken om het huis en de as van de elektromotor te koppelen aan resp. het M47 transmissiehuis en de ingaande as. Zou ik de versnellingsbak weglaten, dan zou er veel meer aangepast moeten worden: bedenken, ontwerpen en maken van een speciale ophanging van de elektromotor on de oorspronkelijke plaats van de versnellingsbak (voordeel is dan wel dat er veel meer ruimte in de motorruimte over is voor batterijen), aanpassing koppeling tussen motor en cardanas, aanpassing lengte cardanas (vermoedelijk), vervangen differentieel door eentje met een optimale reductie (en ook nog het maken van alle berekeningen daarvoor), dichtmaken gat waar de pook door bodem en tapijt stak, koppelingspedaal verwijderen, enz. Dat heb ik dus allemaal niet gedaan, dit maakt het project minder complex, geeft meer kans op succesvolle afstemming tussen de zware massa van de 245 op het karakter van de elektromotor, biedt meer veiligheid (doordat ik nog steeds een koppelingspedaal heb en op elk moment de tractie kan afkoppelen indien nodig), en lagere projectkosten (want minder maatwerk).
Over de vraag of een automaat niet beter is: Nee. Bij elektrische tractie wil je maximale efficiency, want elke verspilling van energie zorgt voor een verkorting van je actieradius. Een automaat verspilt echter heel veel energie via de hydraulische koppeling. Dit neemt niet weg dat het wel mogelijk is. Maar het is een beetje onzin, omdat een elektrische aandrijflijn met handbak eigenlijk op zichzelf al als een automaat te rijden is. Je hoeft namelijk nauwelijks te schakelen. In principe rijd je alle snelheden van 0 tot ca. 80 km/uur in de tweede versnelling, en tussen 80 en 130 km/uur in zijn drie. 1 en 4 zal ik zelden gebruiken, en de 5 waarschijnlijk nooit. Verder is het zo dat de koppeling niet bediend hoeft te worden bij het wegrijden. De elektromotor staat immers stil als de auto stil staat en gaat pas draaien als je "gas" geeft om te gaan rijden. En omdat ik meestal tussen 0 en 80 km/uur ga rijden, is het "bediengedrag" dus eigenlijk net zoals bij een automaat: gasgeven en remmen, en verder niks. Hoewel, zelfs remmen hoeft bijna nooit, aangezien mijn elektrische tractie is uitgerust met Regenerative Braking, dat wil zeggen dat er een sterke afremming optreedt bij het loslaten van het gaspedaal (en een nog iets versterkte afremming bij het aantippen van het rempedaal, dwz het schakelaartje waarmee de remlichten gaan branden te activeren). Hiermee kan je de auto in gewone "remsituaties" bijna geheel mee afremmen (de accu's worden daarbij trouwens terug opgeladen vanuit de hiermee 'opgevangen' remenergie). De echte remmen gebruik je alleen nog bij grote remingrepen, noodsituaties, op hellingen, en bij stilstand om wegrollen te voorkomen (veel minder slijtage remblokken en schijven als bijkomend voordeel!).
Ik zie er heel erg naar uit om dit in de praktijk te gaan ervaren, lijkt me een heerlijke manier van rijden! Nog een paar maanden en dan is het zover :-)
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com