30 June 2010, 10:37
In dit topic wil ik een restauratieverslagje typen van het opfrissen van de twee SU carburateurs van een B20b, type HIF6. Voor het overzicht pas ik deze startpost steeds aan voor het overzicht.
Bij de koop van de auto was het opvallendst dat de buitenkant er prima uit zag maar onder de motorkap was het als of er niemand aandacht aan besteed had; de vervangbare onderdelen waren nieuw/recent. De rest was onaangeraakt vies. Vanuit roestpreventie nix mis mee ;D.
We zijn begonnen met het aan de buitenkant goed schoonmaken van de carburateurs. Vervolgens de vlotterkamer en de zuigers eens onder de loep genomen en van ÃÃn carb de choke bediening eraf gehaald. Toen was de avond om...
Plaatje van aankoop: En wat fotoâs van de viezigheid op tafel:
1 2 3 4 5
![[Afbeelding: th_carbs9.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs9.jpg)
Het asje van de choke heeft aan beide kanten gaatje (+sleufje) wat bij verdraaien een ander gaatje tegenkomt om een kanaaltje open te zetten van vlotter- naar gaskamer. Bedieningsasjes erafgehaald om schoon te maken. Nu het bedieningsmechanisme eraf is kun je de stand van het asje niet meer zien. Volgens Haynes versimpelde weergave was er maar ÃÃn gaatje, we wisten dus niet in welke stand het bedieningsmechanisme weer op het asje moet. Dit kan 180graden verkeerdom zitten of goed. Het maakt niet uit of je hoe je het bedieningsmechanisme monteert aan beide zijden van het asje zit een gaatje dus altijd goed.
Na de plaatjes uit de greenbooks te hebben bekeken bleek dat de choke er in zijn geheel vrij makkelijk te verwijderen moest zijn, net even wat meer kracht zetten (dat deed ik in eerste instantie niet uit angst iets te slopen.).
6. Plaatje van de choke helemaal uit elkaar boven de voorste onder de achterste carburateur (boven is schoon onder is vies). Bierdopje is carburateur ;D 7. Plaatje van bodempje vlotterkamer met stof/gruis. Ik denk dat dit oxidatie is van het bimetaaltje dat de sproeierbuis in hoogte kan stellen. 8. Vacuumkamer en zuiger+naald; bah.
6. 7. 8.
![[Afbeelding: th_carbs4.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs4.jpg)
Na alles schoongemaakt te hebben de voorste carburateur weer in elkaar gezet, nog zonder nieuwe pakkingen en naalden etc... De zuigers en vacuumhuizen "gematched" (bleek verkeerd). Het vlotterniveau was niet wat het zou moeten zijn. Hij kwam ca 2mm boven de onderkant uit, als je de carb ondersteboven hield. Volgens de greenbooks hoort de vlotter op 0,5-1,5mm onder de rand te hangen. (de afstelpositie is ondersteboven). Vlottertje opnieuw afgesteld op 1mm onder de rand.
(opletten trouwens met haynes zij hebben het ook over 0,5-1,5mm maar op het plaatje lijkt het erop dat de vlotter er bovenuit moet steken in plaat van eronder.)
9. Ziet er zo een stuk beter uit.
9.![[Afbeelding: th_carbs2.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs2.jpg)
Binnenkort gaan we weer verder. Maar ik heb toch alvast wat vraagjes.
- De sproeierbuis en spoeiernaald zijn zaken die verslijten. Dat zou je moeten merken aan het rijk lopen van de motor. Dat deed deze motor, maar dat zou ook een verkeerde afstelling kunnen zijn. Nu de naald en spoeier eruit zijn valt slijtage ervan niet op. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je aan de naald kunt voelen of hij versleten is of niet. (heeft dan een plat vlak of is niet helemaal rond meer. Ook de buis is dan ovaal. Dit heb ik beiden niet kunnen waarnemen. Wel lag er bruinachtig gruis op de bodem van de vlotterkamer (koperslijpsel van de naald? Is oxide van het bimetaaltje van de sproeier verstelling).
Hoe kun je precies zien of de naald is versleten?
- Er zullen wel nieuwe naalden in moeten, daar zijn er behoorlijk veel van. In Haynes kan ik het type naald niet vinden. Heeft iemand hier meer documentatie over? Op internet vind ik 3 mogelijke opties BBB, BAL, KN, maar er zijn er nog veel meer. Vooralsnog gok ik op de eerste.
a: Zoals hier al aangegeven: haynes en het greenbook: voor de 2x SU HIF6 in een B20b zou je de BBB naald moeten hebben.
Verbeteringen:
- alles goed schoongemaakt
- alle pakkingen en rubbers vervangen.
- alles voorzien van wat vet/olie (soepele scharniertjes)
- nieuwe vlotternaalden en vlotters op juiste hoogte gesteld
- nieuwe spoeiernaalden en âbuizen van het juiste type. (Er zat BAZ in ipv BBB, BAZ is voor een B20D als ik het goed heb gezien.
- zuigerhuizen en zuigers âgematchedâ.
- alles nice afgesteld.
- chokekabels en mechanisme uit elkaar gehaald, gepoetst en geolied (gaat weer als een boterbiesje)
- zuigerhuisjes opgepoetst
- ATF (demper)olie bijgevuld.
Klaar:
![[Afbeelding: carbs_vies3.jpg]](http://lh3.ggpht.com/_9BkofYasd3c/TDr-KSCj4UI/AAAAAAAABGE/m0zaOMGgYLk/s128/carbs_vies3.jpg)
Eigenlijk kunnen die carburateurs nog mooier, door ze te polijsten (stapsgewijsopschuren). Ze zijn toch al behoorlijk opgeknapt, zeker als je het verschil ziet met deze foto van hoe het eerst was (links) met nu (rechts):
![[Afbeelding: DSC06105.JPG]](http://lh4.ggpht.com/_9BkofYasd3c/TDslWef_enI/AAAAAAAABGk/4q3TOSJX6xM/s128/DSC06105.JPG)
Bij de koop van de auto was het opvallendst dat de buitenkant er prima uit zag maar onder de motorkap was het als of er niemand aandacht aan besteed had; de vervangbare onderdelen waren nieuw/recent. De rest was onaangeraakt vies. Vanuit roestpreventie nix mis mee ;D.
We zijn begonnen met het aan de buitenkant goed schoonmaken van de carburateurs. Vervolgens de vlotterkamer en de zuigers eens onder de loep genomen en van ÃÃn carb de choke bediening eraf gehaald. Toen was de avond om...
Plaatje van aankoop: En wat fotoâs van de viezigheid op tafel:
1 2 3 4 5
![[Afbeelding: kfAS%2BA%3D%3D.jpg]](http://lh4.ggpht.com/_9BkofYasd3c/S8IitxaugLI/AAAAAAAAAxs/RL-G3mXAVd4/s128/kfAS%2BA%3D%3D.jpg)
![[Afbeelding: th_carbs8.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs8.jpg)
![[Afbeelding: th_carbs0.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs0.jpg)
![[Afbeelding: th_carbs10.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs10.jpg)
![[Afbeelding: th_carbs9.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs9.jpg)
Het asje van de choke heeft aan beide kanten gaatje (+sleufje) wat bij verdraaien een ander gaatje tegenkomt om een kanaaltje open te zetten van vlotter- naar gaskamer. Bedieningsasjes erafgehaald om schoon te maken. Nu het bedieningsmechanisme eraf is kun je de stand van het asje niet meer zien. Volgens Haynes versimpelde weergave was er maar ÃÃn gaatje, we wisten dus niet in welke stand het bedieningsmechanisme weer op het asje moet. Dit kan 180graden verkeerdom zitten of goed. Het maakt niet uit of je hoe je het bedieningsmechanisme monteert aan beide zijden van het asje zit een gaatje dus altijd goed.
Na de plaatjes uit de greenbooks te hebben bekeken bleek dat de choke er in zijn geheel vrij makkelijk te verwijderen moest zijn, net even wat meer kracht zetten (dat deed ik in eerste instantie niet uit angst iets te slopen.).
6. Plaatje van de choke helemaal uit elkaar boven de voorste onder de achterste carburateur (boven is schoon onder is vies). Bierdopje is carburateur ;D 7. Plaatje van bodempje vlotterkamer met stof/gruis. Ik denk dat dit oxidatie is van het bimetaaltje dat de sproeierbuis in hoogte kan stellen. 8. Vacuumkamer en zuiger+naald; bah.
6. 7. 8.
![[Afbeelding: th_carbs1.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs1.jpg)
![[Afbeelding: th_carbs6.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs6.jpg)
![[Afbeelding: th_carbs4.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs4.jpg)
Na alles schoongemaakt te hebben de voorste carburateur weer in elkaar gezet, nog zonder nieuwe pakkingen en naalden etc... De zuigers en vacuumhuizen "gematched" (bleek verkeerd). Het vlotterniveau was niet wat het zou moeten zijn. Hij kwam ca 2mm boven de onderkant uit, als je de carb ondersteboven hield. Volgens de greenbooks hoort de vlotter op 0,5-1,5mm onder de rand te hangen. (de afstelpositie is ondersteboven). Vlottertje opnieuw afgesteld op 1mm onder de rand.
(opletten trouwens met haynes zij hebben het ook over 0,5-1,5mm maar op het plaatje lijkt het erop dat de vlotter er bovenuit moet steken in plaat van eronder.)
9. Ziet er zo een stuk beter uit.
9.
![[Afbeelding: th_carbs2.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Frox/th_carbs2.jpg)
Binnenkort gaan we weer verder. Maar ik heb toch alvast wat vraagjes.
- De sproeierbuis en spoeiernaald zijn zaken die verslijten. Dat zou je moeten merken aan het rijk lopen van de motor. Dat deed deze motor, maar dat zou ook een verkeerde afstelling kunnen zijn. Nu de naald en spoeier eruit zijn valt slijtage ervan niet op. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je aan de naald kunt voelen of hij versleten is of niet. (heeft dan een plat vlak of is niet helemaal rond meer. Ook de buis is dan ovaal. Dit heb ik beiden niet kunnen waarnemen. Wel lag er bruinachtig gruis op de bodem van de vlotterkamer (koperslijpsel van de naald? Is oxide van het bimetaaltje van de sproeier verstelling).
Hoe kun je precies zien of de naald is versleten?
- Er zullen wel nieuwe naalden in moeten, daar zijn er behoorlijk veel van. In Haynes kan ik het type naald niet vinden. Heeft iemand hier meer documentatie over? Op internet vind ik 3 mogelijke opties BBB, BAL, KN, maar er zijn er nog veel meer. Vooralsnog gok ik op de eerste.
a: Zoals hier al aangegeven: haynes en het greenbook: voor de 2x SU HIF6 in een B20b zou je de BBB naald moeten hebben.
Verbeteringen:
- alles goed schoongemaakt
- alle pakkingen en rubbers vervangen.
- alles voorzien van wat vet/olie (soepele scharniertjes)
- nieuwe vlotternaalden en vlotters op juiste hoogte gesteld
- nieuwe spoeiernaalden en âbuizen van het juiste type. (Er zat BAZ in ipv BBB, BAZ is voor een B20D als ik het goed heb gezien.
- zuigerhuizen en zuigers âgematchedâ.
- alles nice afgesteld.
- chokekabels en mechanisme uit elkaar gehaald, gepoetst en geolied (gaat weer als een boterbiesje)
- zuigerhuisjes opgepoetst
- ATF (demper)olie bijgevuld.
Klaar:
![[Afbeelding: carbs_vies3.jpg]](http://lh3.ggpht.com/_9BkofYasd3c/TDr-KSCj4UI/AAAAAAAABGE/m0zaOMGgYLk/s128/carbs_vies3.jpg)
Eigenlijk kunnen die carburateurs nog mooier, door ze te polijsten (stapsgewijsopschuren). Ze zijn toch al behoorlijk opgeknapt, zeker als je het verschil ziet met deze foto van hoe het eerst was (links) met nu (rechts):
![[Afbeelding: kfAS%2BA%3D%3D.jpg]](http://lh4.ggpht.com/_9BkofYasd3c/S8IitxaugLI/AAAAAAAAAxs/RL-G3mXAVd4/s128/kfAS%2BA%3D%3D.jpg)