Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83
#71
Je kan de demper best verdraaien maar dan komt-ie wat strakker aan de rubbers te hangen. Dat kan je weer oplossen door verderop het systeem wat in te schuiven met aansluitingen. Hoedanook een goed idee om af en toe je uitlaat los te halen en alles in kopervet te zetten
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#72
Na regenbuien blijkt aan de passagierskant onder de matten een mooi zwembad te ontstaan Sad Na een korte speurtocht naar het lek blijkt onder de motorkap in de holle ruimte (foto 1) schuin onder de ruitenwissermotor water te blijven staan. Via een gat in het schutbord (foto 2) dat bij mij niet afgedopt blijkt loopt het water bij de voeten van de passagier het interieur in.

Hoort in de "holle ruimte" een afwatering naar beneden te zitten? Heb al geprobeerd een verstopt gat te vinden maar heb het zo snel niet kunnen vinden. Lijkt me ook niet dat er hier standaard water in hoort te staan... ??? Neem aan dat het "gat" afgedopt hoort te zijn?

[Afbeelding: Foto-PMOI7V38.jpg]

[Afbeelding: Foto-APKDH34F.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#73
Arjan. schreef:Kijk, das duidelijk. Thanks! De pijp moet dus tot onder de bumper komen. En er bestaan rechte pijpjes..! Daar maar eens op zoek naar dan.

Wellicht wat laat en mosterd na de maaltijd Wink In principe hoort er een soort zwarte afdekplaat met gaatjes over de einddemper te zitten. Ik kan me herinneren dat de 244 GLE van mijn ouders (bj 1981) destijds zo'n plaat had. Op een gegeven moment hebben ze er een trekhaak onder laten zetten. Ze hadden toen speciaal een Volvo-trekhaak genomen omdat dat de afschermplaat over de demper kon blijven zitten en dat zag er wat netter uit. Verder was de eindpijp gewoon haaks tot 1981. Mijn eigen 244 GL (bj 1981) had die en de auto van mijn ouders destijds ook. Eind jaren '90 kon je die pijpjes nog gewoon krijgen bij Bosal, maar dat is misschien tegenwoordig anders.

Als ik het me goed herinner, hadden de modellen met injectie een grotere diameter eindpijp dan de carburatiemodellen maar dat weet ik niet zeker.
Antwoord
#74
Klopt, zo'n afdekplaat had ik ook onder mijn '81-er zitten, maar paste niet meer toen ik daar een trekhaak onder zette. Die plaat moet ik nog wel ergens hebben, misschien dat die er idd nog wel met wat knutselen onder te hangen is. Oorspronkelijke bevestigingspunten zijn niet meer beschikbaar door de trekhaak.

Niemand een idee waar het regenwater dat langs de motorkap naar binnen komt naartoe hoort te gaan...?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#75
Dat regenwater hoort via de A stijl onderaan weer naar buiten te lopen.
Zoek even het afwateringsgat in de buurt van het motorkapscharnier op en prik of spuit het door.

Als er water blijft staan op de plaats die jij aangeeft dan zoekt dit zijn weg en druppelt langs de -meestal uitgedroogde- kitranden het interieur in.

Antwoord
#76
Thanks Jos, ik ging er al vanuit dat er daar een afwateringsgat moet zitten. Heb gezocht ik de buurt in de buurt van/achter het motorkapscharnier maar kan het daar niet vinden. Waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde plek ofzo ??? Heeft iemand toevallig een fotootje (of precieze omschrijving) waar het afwateringsgat zit?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#77
dat gaatje moet daar in die buurt van dat gat (zonder rubber) naar uw interieur zitten (ergens in een hoek)
bij mij zat het ook vol zand & vuil , even uitgekuist toch wel
een foto vind ik niet direct, het kan zijn dat ik volledig verkeerd ben, is niet zo moeilijk om te vinden, er moet daar ergens een miniscuul gaatje zitten volgens dat ik mij herinner (al tijd geleden) :lol:

zo was de uitlaat hier ooit van de DL, spijtig genoeg nu ook marginale bocht erin (nieuwe uitlaat + laatste pot) + buis is smaller nu van uitlaat, maw bak trekt niet goed meer zoals toen met die grotere pijp en grotere pot (echt die originele pot was veel groter van diameter dan deze die er nu onder zit)
de uitlaat mag tot aan het uiteinde van je bumper komen (maw moet er net onder blijven bij boven aanzicht Wink ) volgens keuring hier, weet natuurlijk niet hoe het is in NL
[Afbeelding: t_DSCN0242m_bf497a4.jpg]
dit was het probleem zo'n beetje waardoor ie moest vervangen worden (shame)
[Afbeelding: t_DSCN0837m_0f7f7b6.jpg]
sorry om je topic te bevuilen :/ :p
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#78
Topicvervuiling geen probleem. Als er weer iets over mijn auto te melden is, roep ik er wel overheen Tongue Uitlaat heb ik nog even niks aan gedaan...

Thanks, zocht dus inderdaad op de verkeerde plek. Heb de holle ruimte schoongemaakt en daar blijft nu geen water meer in staan. Lijkt dus opgelost. Komt alleen nog een klein beetje water binnen langs de ventilatieklep in de A-stijl dus die heeft een nieuw kitrandje nodig...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#79
Wat mij opviel toen ik met bovenstaande bezig was, is dat de slang die aan de voorkant dwars over het kleppendeksel loopt (B23A, is dit van de carterontluchting??) losgeschoten was. Heb hem er weer ingestoken maar na elke rit ligt hij er weer af, hij is nu op drie verschillende plekken losgeschoten. Kan met slangklemmen wel zorgen dat hij er daar niet meer afschiet, maar lijkt me een beetje symptoombestrijding. Kan het zijn dat er ergens iets verstopt zit en dat hij er daardoor afschiet? En wat zou dat kunnen zijn? Heb al gezocht op het forum en google maar nog niet echt iets gevonden... (helpt ook niet echt als je technische kennis een beetje tekort schiet en je eigenlijk niet eens zeker weet wat het voor slang is:S)

[Afbeelding: Foto-QXOBJ7L7.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#80
Pulsair heet dat, mengt lucht bij de hete uitlaatgassen, goed voor de milieu (ik kom uit een uitstekend milieu).
Kan eigenlijk geen kwaad als die slang losschiet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 5.182 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 422 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.825 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 830 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.909 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.825 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.690 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.245 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.803 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.269 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)